4x4 på nye Caddy klar
OSLORUNDEN: I sommer kunne Volkswagen starte leveransene av nye Caddy med 4x4 igjen. Den er bedre enn forgjengeren på nesten alle punkter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den nye Caddy-en ble vist frem kun et par uker før covid-19 stengte Norge, og som alltid tar det noe tid før alle varianter av nye modeller settes i produksjon, men nå er også Norges-favoritten her.
Volkswagen Caddy 4x4
Motor, type | 2,0 TDI |
Slagvolum | 1968 cm3 |
Maks. effekt | 122 hk v/ 4250 o/min |
Maks. dreiemoment | 320 Nm v/ 1600 o/min |
Miljøklasse | Euro 6 |
EU-forbruk bykjøring WLTP (low) | 6,4 l/mil |
EU-forbruk landeveiskjøring WLTP (high) | 4,8 l/mil |
EU-forbruk kombinert WLTP | 0,55 l/mil |
CO2-utslipp | 144 g/km |
NOx-utslipp | 49,4 mg/km |
Kjørerute | 200 km |
Totalt drivstofforbruk liter | 10,16 liter |
Drivstofforbruk | 0,51 l/mil |
Total kjøretid | 210 minutter |
Gjennomsnittshastighet | 57 km/t |
Type girkasse / antall trinn | Manuell 6+1 gir |
Drivhjul | 4x4 |
Dekkdimensjon testbil | Bridgestone Turanza 215/55 R17 |
Tillatt totalvekt | 2400 kg |
Egenvekt i vognkort | 1576 kg |
Veid egenvekt | 1840 kg |
Utregnet nyttelast | 560 kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 1180 kg / 1350 kg |
Maks. tilhengervekt | 1500 kg |
Tillatt kuletrykk | 75 kg |
Tillatt taklast | 100 kg |
Aktuell vekt i test | 2200 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 4853 mm / 1855 mm / 1860 mm |
Akselavstand* | 2970 mm |
Varerom (plan) l / b / h* | 1797 mm / 1606 mm / 1273 mm |
Volum varerom* | 4** / 3,7m3 |
Skillevegg bygger inn i varerom | 28 cm |
Bredde mellom hjulkasser | 117 cm |
Lastehøyde | 54 cm |
Dørtype bak / b / h | Topphengslet / 121 cm / 113 cm |
Sidedør høyre - b / h | 75 cm / 109 cm |
Sidedør venstre - b / h | 57 cm / 109 cm |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 133 cm |
Lengde nedkant frontrute – bakveg | 174 cm |
Bredde døråpning førerdør | 71 cm |
Lengde på sitteputen i førersetet | 50-56 cm |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 111 cm |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 58 cm |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 106 cm |
Justering sete lengderetning / høyde | 19 cm / 5 cm |
Justering ratt lengderetning / høyde | 6 cm / 4 cm |
Gulvhøyde, fra bakken | 35 cm |
Høyde stigtrinn | 44 cm |
* = Fabrikkdata ** VW har endret målemetode for vareromsvolumet, 4,0 m3 er tallet som er sammenlignbart med Caddy 4.
Forbruksmålingen viste et strålende resultat på 0,51 l/mil, noe som absolutt er et godt resultat på en bil som veier 2,2 tonn og har drift på alle fire hjulene. Testbilen var utstyrt med norskbygget skillevegg og kledning i varerommet. Det øker egenvekten og går noe på bekostning av nyttelasten, som vi beregnet til 560 kg.
For å ta det mest negative punktet først: Den nye 4x4-modellen mister DSG-girkassen. Den 4-hjulsdrevne varianten er nå kun tilgjengelig i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse, og inntil videre ser det ikke ut til at fabrikken kommer med den populære DSG-kassen, kunne Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy fortelle da vi hentet bilen før testen.
Helt ny bil
Caddy 5 er totalt redesignet og er i praksis en totalt ny bil sammenlignet med forgjengeren. En av de mest spennende endringene er bakakselkonstruksjonen, som nå er en stiv aksel med Panhard-stag og spiralfjærer. Dette gir en mykere og mer komfortabel bakfjæring enn den tidligere modellen spesielt under kjøring uten last.
Vi trives godt bak rattet i bilen, som er lettkjørt og har en god og presis styring. Clutchen er lett og bilen er lettgiret. De nedre trinnene er forholdsvis korte, men både fjerde og femtegiret er lange og fleksible. Fra rundt 80 km/t trives bilen godt i sjettegir, men i de bratteste stigningene må du da ned ett gir.
Bilen har digitale instrumenter og en multifunksjonsskjerm for blant annet radio og navigasjon. I det digitale instrumentpanelet er det mulig å velge ulike visningsvalg og tilpasse informasjonen slik du selv ønsker i senter av speedometer og turteller, samt i feltet mellom disse to.
Vi har tidligere kjørt en forhjulsdrevet variant med standard skillevegg. Denne gir god plass til førere på over 190 cm, og med den norske skilleveggen er førerhuset 15 cm lengre, noe som gir enda romsligere plass. Dette går noe på bekostning av åpningen på skyvedørene, spesielt på venstre side, men det er fremdeles god plass i døråpningen.
Tidligere på året kjørte vi en forhjulsdrevet variant, vi kritiserte den gangen infotainmensystemet for å være lite intuitivt. Nå opplevde at både infotainmentsystemet og trådløs Apple Carplay fungerte meget godt. Det eneste vi hadde noe å utsette denne gangen var at den er noe treg med å synkronisere kontakter, slik at vi ikke kunne benytte taleoppringning de første minuttene av kjøreturen.
Mye assistanse
Nye Caddy har mulighet for inntil 19 førerassistansesystemer hvorav flere er helt nye for Caddy. En av de mer praktiske er «Rear Traffic Allert» som varsler om kryssende trafikk når du eksempelvis rygger ut fra en parkeringsplass. Det kan ofte være en «spennende» utfordring i varebiler eller med en varebil i sideparkeringen hvor det ofte er vrient å få god oversikt rundt bilen.
«Travel assist» er et annet system som hjelper føreren til både sikrere og rimeligere kjøring. Systemet benytter cruisekontrollen og filholderfunksjonen til å hjelpe føreren. Det er også en funksjon som eksempelvis ber deg om å slippe gasspedalen for å trille inn mot et kryss eller en rundkjøring. Du vil garantert bli overrasket over hvor lenge før en rundkjøring du kan slippe gassen uten at du blir en «sinke» i trafikken. Et eksempel for lokalkjente ved Kolbotn: bilen gir beskjed om å slippe gassen rett etter at du har passert under lysløypa på vei fra E6 i Taraldrudveien. Likefult må du bremse deg inn i rundkjøringen.
Varerommet
Som vi har nevnt går den den norske skilleveggen noe på bekostning av lengden i varerommet og åpningen i sidedørene. Det er ikke lengre mulig å laste en europall gjennom døren og med bekledningen rundt hjulbuene går heller ikke pallen på tvers i varerommet, det betyr at selv om det i utgangspunktet er mulig å laste to europaller i lang Caddy går dette ikke når de nevnte valgene er tatt. Et annet problem som oppstår med den norske skilleveggen, er tilgjengeligheten på de to fremre sikringspunktene. Med en stor lastestropp er det ikke mulig å benytte festet, og det er forholdsvis vrient å tre inn selv den minste av lastestroppene vi hadde tilgjengelig.
Det er god belysning og totalt seks stroppefester i varerommet. Nyttelasten er redusert med nesten 200 kilo eller 28 prosent i forhold til hva som opplyses i vognkortet. Dette er noe i overkant av de 15-20 prosent reduksjon som vi erfarer at er mest vanlig.
Se billedkarusell i bunnen av artikkelen: