THEO TESTER: STILL EXH-S 20/25:
En helt ny kurs
Med EXH-S-serien gjør Still nybrottsarbeid. For første gang har palletrucken fått et ratt og ikke en ledehendel. Takket være at den er lett å håndtere og høye kjørehastigheter, setter EXH-S rekorder i vår test.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den nye EXH S 20/25 er Stills etterfølger til EXU-S. Nykommeren har litt mer kraft, er raskere og naturligvis litt mer moderne enn forgjengeren – og er tilgjengelig i en mengde varianter med ulikt innsteg og sikkerhetsutstyr. Vi har testet den mest etterspurte varianten med faste sidevegger og inngang fra baksiden, men har også kikke litt på modellene med sideveis innsteg.
Man kan velge mellom 2,0 og 2,5 tonns lastekapasitet. EXH-S 20/25 håndterer lasting og lossing av lastebiler samt lengre kjøreavstander uten problemer, siden kjørehastigheten er økt til 14 km/t. Akselerasjonen er ekstremt rask. Det nye styrekonseptet og forbedret ergonomi er andre forbedringer.
Inntil nylig har alle palletrucker av denne typen vært utstyrt med en ledehendel. Still har i stedet valgt sitt EasyDrive-ratt, som vi tidligere har sett på plukktruckene i OPX-serien. Også andre truckmerker har ratt på sine plukktrucker, men dette er første gang vi har sett dette konseptet på en palletruck. Ifølge Still har de valgt rattet for mer praktisk bruk og tryggere arbeidsforhold. I tillegg er det også et såkalt USP (Unique Selling Point) – altså et salgsargument – frem til andre merker også gjør et tilsvarende grep.
Praktisk og trygg
Den mer praktiske bruken merker du siden du har alle nødvendige knapper ved fingerspissene på og rundt rattet. Retning, hastighet, løft/senk – alt kontrolleres fra rattet. Du kan også velge kjøreinnstilling, energibruk og krabbegir fra rattet. Hele styrekonsollen er enkel å justere i høyden, helt trinnløst.
Økt sikkerhet merker vi fordi hendene holder seg på rattet, og ikke virrer frem og tilbake med en ledehendel med stort utslag. Dette sikrer at føreren hele tiden opererer innenfor truckens fysiske rammer. Dette er spesielt viktig på den nye serien, siden den bare er 720 mm bred, som er godt innenfor bredden av en europall.
Bare å venne seg til det
Det er teorien, men hvordan virker det i praksis? Med en plukktruck kjører du normalt sett fremover, og styringen blir dermed veldig logisk. Med en palletruck, kjører du bare fremover når du plukker opp eller setter fra deg lasten. Under transport er det vanligst å kjøre med førerplattformen fremst i kjøreretningen. Da vil du ha styreinnretningen, enten det er et ratt eller ledehendel, mer eller mindre rett bak deg. Vil det ikke da være forvirrende med et ratt på en palletruck?
Helt ærlig? Ja, det er forvirrende. Men det tar bare noen få minutter å bli vant til det. Så snart du finner følelsen med hvordan trucken reagerer på dine bevegelser, blir du selv herre over logikken. Ved kjøring i gaffelretningen skjer det nesten med en gang. I motsatt retning skjer det også raskt, så lenge du vender deg til å styre med én hånd. To hender på rattet mens du prøver å se bakover er ikke spesielt ergonomisk.
For dem som ikke klarer å vende seg til styresystemet, tilbyr Still for øvrig å justere den elektriske styringen slik at trucken svinger motsatt vei. Likevel forventer vi at de aller fleste førere vil takle det nye systemet godt.
Høy produktivitet
Med den nye styremetoden og utmerket ytelse, oppnår still EXH-S 25 med litiumbatterier svært god produktivitet. Oppsettet med fem hjul, holder trucken trygt på rett kurs og sørger for en forutsigbar kjøretur. Dette gjør at vi oppnår den høysete produktiviteten vi har målt å være tester i denne truckklassen. Trucken oppnår også lavere energiforbruk enn gjennomsnittet, og med den energisparende modusen Blue-Q aktivert, er produktiviteten fortsatt god, mens man sparer 15 prosent av strømforbruket.
Delvis takket være rattet, opplever føreren at arbeidsplassen er god. Ståplassen er romslig, og testtrucken er utstyrt med justerbar pneumatisk demping.
Takket være de faste sideveggene opplevde vi stor grad av sikkerhet. Fotsensor (tilvalg) sikrer at føreren har føttene inne i trucken under kjøring. Plattformen er også så stor at vi ikke noen gang aktiverte sensoren ved uhell. Dersom du går av plattformen, slås bremsene på automatisk og trucken stanser.
Litium eller bly/syre?
For sammenligningens skyld brukte vi også trucken med bakvegg og innsteg på siden. Det er sannsynligvis rett modell for deg om du går mye av og på trucken. Bakveggen gir ekstra beskyttelse og et godt grep ved kjøring. Denne varianten av trucken var også utstyrt med et bly/syre-batteri, som var merkbart – spesielt når du gikk tilbake på litium-trucken. Takket være litt høyre spenning, føles litiumtrucken kraftigere. Hver kommando fører direkte til en handling, noe som resulterer i høyere ytelse og bedre kjørefølelse. I tillegg får man praktisk klattlading, mindre vedlikehold og «renere» batteriteknologi med høyere energitetthet og målbart lavere strømforbruk med litiumvarianten.
Konklusjon
Konklusjonen vår er klar. Med EXH-S 20/25 har Still bokstavelig talt redefinert palletrucken. Styre-konseptet, den pneumatiske dempingen, valgmulighetene med ulike veggkonfigurasjoner, svært god ytelse og optimalisert ergonomi, gjør at Still med dette setter standarden for palletrucker.