Etter at MAN entret varebilsegmentet med en tvilling av
Volkswagens Crafter i 2016 har de etter eget utsagn hatt god suksess med bilen.
I 2023 solgte de over 26000 TGE-varebiler. Helt fra starten har MAN hatt en
klar strategi om at TGE skal være varebilenes lastebil, med det mener de at de
skal være best på konverteringer som trenger påbyggsløsninger. Her har MAN-organisasjonen
allerede god kompetanse fra lastebildelen av selskapet.
Selskapet forteller også at i tråd med det som er vanlig i
lastebil-verdenen har de lange åpningstider, som gjør at kundene kan komme på besøke
utenom vanlig kontortid, noe som er viktig for mange brukere av denne typen
kjøretøy.
Aktiv og passiv sikkerhet
MAN TGE Next Level får en ny nettverksarkitektur med en nye kontrollenheter
som oppfyller de høyere cybersikkerhetskravene og samtidig og øker både aktiv
og passiv sikkerhet for sjåfører og andre trafikanter ved hjelp av nye
førerassistentsystemer. Bilen er dermed bedre beskyttet mot digital
manipulasjon og uautoriserte endringer i kjøretøyets programvare og er også klargjort
for fremtidige digitale nettjenester. Det er også blitt mulig å foreta
over-the-air oppdateringer som reduserer behovet for verkstedbesøk
Nye kontrollenheter, radarsensorer og kameraer gjør det
mulig å forbedre sikkerheten og assistansesystemene for sjåføren betraktelig. Totalt
er det 27 ulike assistanse-systemer i bilen, eksempelvis Blindsonevarsel og start
advarsel er helt nye og kommer som standard på alle MAN TGEer over 3,5 tonn med
N2-godkjenning og valgfritt for kjøretøy med N1-godkjenning. De valgfrie
assistentsystemene, Cruise Assist, Cruise Assist Plus og Turn Assist, er også
nye. I tillegg er nesten alle systemer oppgradert og funksjonene utvidet.
MAN TGE Next Level har tretthetsdeteksjon,
trafikkskiltinformasjon, intelligent hastighetsassistent, nødbremseassistent, parkeringsassistent,
aktiv filholder, Cruise-kontroll- og dekktrykkovervåkingssystem.
Nytt standardutstyret på MAN TGE med N1-godkjenning er også passasjerkollisjonspute
og et ulykkesregistreringssystem som lagrer kritiske, kollisjonsrelaterte
parametere og informasjon kort tid før, under og umiddelbart etter en
kollisjon.
Nytt dashbord
TGE Next Level kommer også med nytt dashbord med digital
instrumentering og en touch skjerm for kontroll av kjøretøyets funksjoner og
infotainmentsystem. Her er det stemmestyring og muligheter for trådløs Apple
Carplay og Android Auto. Skjermen kommer i to varianter med 10,4 og 12,9
tommer.
Det nye rattet har multifunksjonskontroller og girskifteren
kommer som en spak på siden av rattet i tillegg er det automatisk
parkeringsbrems med en bryter på dashbordet. Nøkkelløs start er også på plass.
I sommer
Produksjonen av de første modellvariantene starter i juni med
flere varianter fortløpende utover året.
Det er under skallet de fleste endringene har skjedd og MAN
har derfor en TGE Next Level Edition som skal skille seg ut fra tidligere
modeller.
Drivlinjene har ikke så mange endringene. Motoren forblir en
2-liters turbodieselmotor og girkassene blir de samme. Den minste motoren vil
forsvinne ut av porteføljen, og den forhjulsdrevne versjonen vil få en motor
med 202 hk som den kraftigste.
Det er foreløpig ingen endringer når det gjelder elektrisk
drivlinje. MAN og VW stoppet produksjonen av denne drivlinjen for en tid tilbake, og
ingenting tyder på at vi vil se noen ny elektrisk versjon de neste årene. VW
har tidligere antydet at det ikke blir aktuelt før neste generasjon Crafter
skal lanseres om 3-4 år.