Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

ØKER: MAN varebiler hadde et godt 2024 og satser på enda en økning i 2025.

MAN med satsing på varebil

MÅL: MAN Truck & Bus har store ambisjoner i varebilmarkedet. Med salgsrekord i 2024 sikter de mot over 30.000 salg i 2025.

Publisert Sist oppdatert

For MAN Truck & Bus har varebilsegmentet utviklet seg til å være en av selskapets mest spennende satsningsområder. Etter åtte år med kontinuerlig vekst har de gått fra null til hele 27.700 solgte varebiler i 2024, med en europeisk markedsandel på 3,5 prosent. Nå sikter de tyske bilprodusentene mot en ny milepæl med et ambisiøst mål om å selge over 30.000 varebiler i 2025.

INSTRUMENTER: Det nye digitale instrumentclusteret kan individuelt tilpasset brukeren.

Mens det meste av salget fortsatt skjer i Europa, har MAN ambisjoner om internasjonal ekspansjon. Selskapet har allerede begynt introduksjonen i De forente arabiske emirater så har de et ønske om å utvide salgsteritoriet videre. Blant annet nevnes Kroatia som et land de enda ikke er tilstede i, men hvor de ønsker å utvide.

Et komplett løft innvendig

Oppgraderingen av MAN TGE Next Level handler om langt mer enn kosmetiske forbedringer. Interiøret er fullstendig redesignet med et fokus på å skape en arbeidsplass som både er funksjonell og komfortabel for yrkessjåfører. Bilen har fått et digitalt instrumentpanel med muligheter for individuell tilpasning og sanntidsinformasjon om bilens status, navigasjon og kjøreforhold. 

Ergonomien er grundig gjennomtenkt i den nye modellen. Multifunksjonsrattet er designet med en rekke integrerte knapper som gir sjåføren mulighet til å betjene alt fra lydanlegg til assistentsystemer uten å flytte hendene fra rattet. Førersetet er oppgradert med forbedret støtte og justeringsmuligheter, og med ekstra støtdemping.

Flere assistansesystemer

OPPGRADERT: Det er i all hovedsak interiøret man med det blotte øyet kan se at er oppgradert i MY25 av MANs TGE.

Når det gjelder assistanse systemene, har MAN også fått på plass den nye lovbestemte systemene og dermed økt med 11 nye systemer til 27 totalt. Blindsone- og kollisjonsvarsel er standardutstyr som benytter en rekke sensorer som kontinuerlig overvåker området rundt kjøretøyet. Systemet varsler om potensielle farer, og iverksetter forebyggende tiltak som forberedende bremsing eller rattkorrigering.

Svingassistenten benytter kameraer og radarsensorer til å oppdage fotgjengere og syklister i kritiske blindsoner under sving, og om nødvendig kan den bremse bilen for å forhindre ulykker. Aktiv filholder som kan gripe inn dersom bilen utilsiktet beveger seg utenfor kjørefeltet, og korrigerer bilen tilbake i filen.

MAN har også fått på plass aktiv cruisekontroll med nødassistent. Ved kritiske situasjoner kan systemet iverksette fullstendig bremsing og stoppe kjøretøyet helt dersom sjåføren av en eller annen grunn skulle miste kontrollen.

Elektrisk

MAN har som kjent stoppet produksjonen av eTGE, og ønsker ikke å uttale seg om når det vil komme en ny elektrisk varebil. Neste generasjon vil i likhet med den forrige bli utviklet sammen med VW og produseres ved VWs fabrikk.

Det satses mer på å kunne levere såkalte en faktura løsninger, enten ved help av påbygg levert ferdig fra MAN fabrikken, eller som har vært innom en godkjent påbygger etterpå og dermed sørger for en faktura til kunden. 

Det er nå 15 ulike påbygg/ombygginger som kan leveres direkte fra fabrikk. En annen løsning som tilbys fra MAN Individual er en tuning av motoren som gir den 202 hester, men momentet vil være som på original motoren.

Powered by Labrador CMS