Norgesgruppen og Meny er de første kundene til den amerikanske lagerstyringsleverandøren Manhattan Associates.

Amerikansk lager-gigant inn i Norge

Med handelskjemper som Carrefour, Monoprix og El Corte Ingles på kundelisten, tar det amerikanske lagerstyringsselskapet Manhattan Associates første steg inn på det norske markedet.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Manhattan Associates har signert avtale med Meny og NorgesGruppen, som skal benytte den skybaserte lagerstyringsløsningen Manhattan Active WM for å kunne møte økende leveringsforventninger fra forbrukerne.

– Norge er et langstrakt land, der de geografiske forholdene gjør at ikke alle har tilgang til like spennende varer overalt. I tillegg er nordmenn kvalitetsbevisste forbrukere. Derfor ser vi på Norge, og resten av Norden, som attraktive markeder for oss å komme inn i, sier Norden-sjef Craig Summers i Manhattan Associates i en pressemelding.

Inn i Menys netthandelslager

Det amerikanske selskapet, som er notert på Nasdaq-børsen i USA, er ansett for å være en av verdens ledende leverandører av lagerstyringssystem. Nylig ble altså den første avtalen i Norge underskrevet med NorgesGruppen. Det er Meny som skal bruke Manhattan Active WM. Meny er i ferd med å etablere et netthandelslager på 13.000 kvadratmeter i Oslo, som skal stå klart høsten 2024, i det gamle lagerlokalet til H&M på Alnabru. 

– Som et svar på den forventede etterspørselen i nettbutikken, er vi i ferd med å bygge et nytt netthandelsvarehus som vil forbedre kundeservicen i hele hovedstadsområdet. Med det nye anlegget vil vi få et enda større utvalg, inkludert ferskvarer, bakeri, ferdigmat og håndkuttet kjøtt, fisk og ost – alt av høy kvalitet, sier adm. direktør Vegard Kjuus i Meny.

Høye forventninger

Han har høye forventninger til at Manhattans skybaserte lagersystemløsning vil hjelpe dagligvarekjeden å oppfylle kundenes behov. Ifølge Per Ola Drøpping, som er adm. direktør i NorgesGruppen Data, har dagligvarekjeden innført denne nye løsningen som en respons på at nettsegmentet fortsatte å vokse.

– Vi måtte analysere forsyningskjeden og lagerkapasiteten vår for å holde tritt med kundenes forventninger, både online og i butikk. Med et så ekspansivt nettverk av butikker og en stadig mer aktiv kundebase på nett, er det en fulltidsutfordring å møte kundenes ofte krevende forventninger, sier Drøpping. 

– At NorgesGruppen og Meny nå har valgt oss som samarbeidspartner er vi veldig glade for. Manhattans innovative løsninger gjør at partnerne våre kan møte kundenes behov på en god måte, ikke bare i dag, men også langt inn i fremtiden, sier Summers.

I tillegg til NorgesGruppen, har det amerikanske selskapet også inngått avtaler med Ica i Danmark og Hagar på Island. Fra før av samarbeider selskapet med velkjente internasjonale navn som Carrefour, Monoprix og El Corte Ingles.

Powered by Labrador CMS