ANSIKT: Hvert av familiemedlemmene får sitt eget uttrykk og ansikt.Foto: Mercedes-Benz
Fornyer Vito-familien
MER PREMIUM: I tråd med Mercedes-Benz sin nye filosofi om å øke luksus-følelsen i sine bil-modeller er det nettopp føreropplevelsen som er hovedfokus i denne oppgraderingen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Alle «Vito» variantene (EQV, V-klasse, V-klasse Marco Polo,
eVito og Vito) får både en oppgradert front og ikke minst nytt interiør og nye
førerassistansesystemer fra 2024-modellene. Med denne oppgraderingen ønsker man
å fokusere mer på bedriftsmarkedet, mobilitets-segmentet og fritidsmarkedet. Det er denne gangen ikke gjort noen endringer når det gjelder drivlinjer eller teknisk når det gjelder kjøreegenskaper på bilene.
For å møte ulike ønsker og behov fra private og kommersielle
kunder, følger Mercedes-Benz Vans i økende grad en ny markeds-tilnærming.
Luksusstrategien for privat-segmentet, inkludert EQV, V-Klasse og V-Klasse
Marco Polo (campingbil) er den samme som for alle Mercedes-Benz personbiler,
samtidig følges en målrettet premium strategi for nytte-segmentet som inkluderer
eVito og Vito. Målet er å implementere denne strategiske endringen fullt ut når
den kommende modulære og skalerbare Van Electric Architecture – VAN.EA kommer i
2026. Oppgraderingen i mellomsegmentet er et viktig mellomsteg på veien. Både i
det private og kommersielle segmentet bør elektriske varebiler utgjøre mer enn
50 prosent av salget innen 2030. Mercedes-Benz Vans tilbyr allerede en
elektriske versjoner i hvert av varebilsegmentene. Til dags dato er det solgt over
40 000 elektriske varebiler, toppselgeren er eVito.
- Vi ønsker å tilby de mest ettertraktede varebilene og
tjenestene og spille en banebrytende rolle innen e-mobilitet – fra MPV-er til
bobiler og kommersielle varebiler. Våre nye mellomstore varebilmodeller er et nytt
skritt mot å nå dette målet. Den økte luksusposisjoneringen til EQV og V-Klasse
og den skjerpede premiumkarakteren til eVito og Vito vil gjøre oss i stand til
å øke fokuset på regioner og sektorer med høy margin, sa Klaus Rehkugler,
salgs- og markedsføringssjef Mercedes-Benz Vans.
Ny front
Fronten på bilene er redesignet med en ny grill, nye
frontlys og en mer distinktiv LED kjørelys-stripe. På V-klassen er også den kjente
pansermonterte stjernen på plass for første gang i «Vito-familien». Hver av
modellene har fått sin egen grill, som gjør at de ulike modellene enkelt kan gjenkjennes
(i hvertfall for de spesielt interesserte). Vito og eVito får en grill som er
preget av tre vannrette deler. Modellene for luksus-segmentet får i tillegg til
ulike griller også en led-stripe som rammer inn grillen.
Bak finner vi nye LED-baklys med en sort kontur, og en ny
støtfange som skal være med på å omkranse bilens konturer.
Interiøret
Det er her de virkelig store endringene er å finne. Her er
det også ulikt design for hver av modell-familiene. Varebilene Vito og eVito
har fått et nytt 5,5 tommers instrumentpanel, en ny 10,25 tommers touchskjerm
og nye luftventiler. Bilen har også fått en ny generasjon ratt som merker om
man ikke holder hendene på rattet. Nyttekjøretøy-modellene med automatgirkasse
har også fått mulighet for elektronisk håndbrekk, avhengig av utstyrspakke.
MBUX har blitt standard i alle modeller, dette er første
gang for Vito og eVito. MBUX-systemet kommer i nyeste versjon med enda flere
muligheter. De elektriske modellene får også tilgang til mer data og mer
informasjon takket være en kraftigere computer i infotainment systemet. EQV får
Mercedes me Charge-service fra oppstart og på ett sener tidspunkt vil også
eVito få dette. Her får kundene blant annet tilgang til Ionity-ladenettverket
som forenkler ladeprosessen.
For nyttekjøretøy-kundene er navigasjonssystemet med
intelligent styring interessant. Denne kan overta ruteplanleggingen for å optimalisere
rekkevidden.
Mer assistanse
Sikkerhets- og assistansesystem versjon 5 med nye og og
delvis videreutviklede funksjoner er på plass. Her har den Aktive Bremse
assistenten fått kryssfunksjon som kan varsle om vertikalt kryssende eller
møtende kjøretøy og farlige forbikjøringsmanøvrer og gripe inn for å bremse i
nøds-situasjoner og gi støtte i unnamanøvre.
Standardutstyr for de ulike modellen varierer.
• V-Klasse, EQV og V-Klasse Marco Polo: ATTENTION ASSIST,
Headlight Assist inkludert regnsensor, Active Distance Assist DISTRONIC, Active
Brake Assist med krysstrafikkfunksjon, Blind Spot Assist, Active Lane Keeping
Assist, Intelligent Speed Assist og Park Package.
• Vito og eVito: ATTENTION ASSIST, Headlight Assist
inkludert regnsensor, cruise control, Active Brake Assist med
krysstrafikkfunksjon, blindsoneassistent, aktiv kjørefeltassistent, intelligent
hastighet Assist og ryggekamera.
De adaptive MULTIBEAM LED-frontlysene med Highbeam Assist
PLUS er tilgjengelig for første gang. Hver med 84 individuelt kontrollerbare
lysdioder, muliggjør de ekstremt rask og presis justering av frontlysene til trafikksituasjonen.
Highbeam Assist PLUS lyser kontinuerlig opp veien foran uten å blende andre
trafikanter.
Ytterligere kjøreassistentsystemer er tilgjengelig i den nye
kjøreassistentpakken med Active Distance Assist DISTRONIC med rutebasert
hastighetsjustering og utvidet automatisk start under køkjøring, Active
Steering Assist og Active Speed Limit Assist. Den nye parkeringspakken med en
360-graders kamera er tilgjengelig for praktisk og rask parkering med
360-graders visning ved hjelp av 3D-bilder. Parkeringspakken inkluderer Active
Parking Assist, Rear Cross Traffic Alert, Fotgjenger nødbremsing og Drive-away
Assist. Parkeringspakken med 360° kamera inkluderer også en tilhengermanøvreringsassistent
i kombinasjon med tilhengerfeste og automatgir.