ANSIKT: Hvert av familiemedlemmene får sitt eget uttrykk og ansikt.

Fornyer Vito-familien

MER PREMIUM: I tråd med Mercedes-Benz sin nye filosofi om å øke luksus-følelsen i sine bil-modeller er det nettopp føreropplevelsen som er hovedfokus i denne oppgraderingen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle «Vito» variantene (EQV, V-klasse, V-klasse Marco Polo, eVito og Vito) får både en oppgradert front og ikke minst nytt interiør og nye førerassistansesystemer fra 2024-modellene. Med denne oppgraderingen ønsker man å fokusere mer på bedriftsmarkedet, mobilitets-segmentet og fritidsmarkedet. Det er denne gangen ikke gjort noen endringer når det gjelder drivlinjer eller teknisk når det gjelder kjøreegenskaper på bilene.

NY VITO: Ny front og nytt interiør.

For å møte ulike ønsker og behov fra private og kommersielle kunder, følger Mercedes-Benz Vans i økende grad en ny markeds-tilnærming. Luksusstrategien for privat-segmentet, inkludert EQV, V-Klasse og V-Klasse Marco Polo (campingbil) er den samme som for alle Mercedes-Benz personbiler, samtidig følges en målrettet premium strategi for nytte-segmentet som inkluderer eVito og Vito. Målet er å implementere denne strategiske endringen fullt ut når den kommende modulære og skalerbare Van Electric Architecture – VAN.EA kommer i 2026. Oppgraderingen i mellomsegmentet er et viktig mellomsteg på veien. Både i det private og kommersielle segmentet bør elektriske varebiler utgjøre mer enn 50 prosent av salget innen 2030. Mercedes-Benz Vans tilbyr allerede en elektriske versjoner i hvert av varebilsegmentene. Til dags dato er det solgt over 40 000 elektriske varebiler, toppselgeren er eVito.

Ny e-Vito: Smartere rutelanlegging

- Vi ønsker å tilby de mest ettertraktede varebilene og tjenestene og spille en banebrytende rolle innen e-mobilitet – fra MPV-er til bobiler og kommersielle varebiler. Våre nye mellomstore varebilmodeller er et nytt skritt mot å nå dette målet. Den økte luksusposisjoneringen til EQV og V-Klasse og den skjerpede premiumkarakteren til eVito og Vito vil gjøre oss i stand til å øke fokuset på regioner og sektorer med høy margin, sa Klaus Rehkugler, salgs- og markedsføringssjef Mercedes-Benz Vans.

Ny front

Fronten på bilene er redesignet med en ny grill, nye frontlys og en mer distinktiv LED kjørelys-stripe. På V-klassen er også den kjente pansermonterte stjernen på plass for første gang i «Vito-familien». Hver av modellene har fått sin egen grill, som gjør at de ulike modellene enkelt kan gjenkjennes (i hvertfall for de spesielt interesserte). Vito og eVito får en grill som er preget av tre vannrette deler. Modellene for luksus-segmentet får i tillegg til ulike griller også en led-stripe som rammer inn grillen.

ULIKE: Alle familiemedlemmene har fått ulike grill-partier med ulike uttrykk.
ULIKE: Alle familiemedlemmene har fått ulike grill-partier med ulike uttrykk.
ULIKE: Alle familiemedlemmene har fått ulike grill-partier med ulike uttrykk.
ULIKE: Alle familiemedlemmene har fått ulike grill-partier med ulike uttrykk.
ULIKE: Alle familiemedlemmene har fått ulike grill-partier med ulike uttrykk.

Bak finner vi nye LED-baklys med en sort kontur, og en ny støtfange som skal være med på å omkranse bilens konturer.

Interiøret

Mercedes-Benz V-Klasse
Mercedes-Benz Vito
Mercedes-Benz eVito

Det er her de virkelig store endringene er å finne. Her er det også ulikt design for hver av modell-familiene. Varebilene Vito og eVito har fått et nytt 5,5 tommers instrumentpanel, en ny 10,25 tommers touchskjerm og nye luftventiler. Bilen har også fått en ny generasjon ratt som merker om man ikke holder hendene på rattet. Nyttekjøretøy-modellene med automatgirkasse har også fått mulighet for elektronisk håndbrekk, avhengig av utstyrspakke.

MBUX har blitt standard i alle modeller, dette er første gang for Vito og eVito. MBUX-systemet kommer i nyeste versjon med enda flere muligheter. De elektriske modellene får også tilgang til mer data og mer informasjon takket være en kraftigere computer i infotainment systemet. EQV får Mercedes me Charge-service fra oppstart og på ett sener tidspunkt vil også eVito få dette. Her får kundene blant annet tilgang til Ionity-ladenettverket som forenkler ladeprosessen.

MBUX: For første gang får Vito og eVito infotainmentsystemet MBUX, dette har vært tilgjengelig på V-klasse og EQV tidligere.

For nyttekjøretøy-kundene er navigasjonssystemet med intelligent styring interessant. Denne kan overta ruteplanleggingen for å optimalisere rekkevidden.

Mer assistanse

Sikkerhets- og assistansesystem versjon 5 med nye og og delvis videreutviklede funksjoner er på plass. Her har den Aktive Bremse assistenten fått kryssfunksjon som kan varsle om vertikalt kryssende eller møtende kjøretøy og farlige forbikjøringsmanøvrer og gripe inn for å bremse i nøds-situasjoner og gi støtte i unnamanøvre.

Standardutstyr for de ulike modellen varierer.

VAREROM: Varerommet er som tidligere.

V-Klasse, EQV og V-Klasse Marco Polo: ATTENTION ASSIST, Headlight Assist inkludert regnsensor, Active Distance Assist DISTRONIC, Active Brake Assist med krysstrafikkfunksjon, Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist, Intelligent Speed Assist og Park Package.

• Vito og eVito: ATTENTION ASSIST, Headlight Assist inkludert regnsensor, cruise control, Active Brake Assist med krysstrafikkfunksjon, blindsoneassistent, aktiv kjørefeltassistent, intelligent hastighet Assist og ryggekamera.

De adaptive MULTIBEAM LED-frontlysene med Highbeam Assist PLUS er tilgjengelig for første gang. Hver med 84 individuelt kontrollerbare lysdioder, muliggjør de ekstremt rask og presis justering av frontlysene til trafikksituasjonen. Highbeam Assist PLUS lyser kontinuerlig opp veien foran uten å blende andre trafikanter.

Ytterligere kjøreassistentsystemer er tilgjengelig i den nye kjøreassistentpakken med Active Distance Assist DISTRONIC med rutebasert hastighetsjustering og utvidet automatisk start under køkjøring, Active Steering Assist og Active Speed Limit Assist. Den nye parkeringspakken med en 360-graders kamera er tilgjengelig for praktisk og rask parkering med 360-graders visning ved hjelp av 3D-bilder. Parkeringspakken inkluderer Active Parking Assist, Rear Cross Traffic Alert, Fotgjenger nødbremsing og Drive-away Assist. Parkeringspakken med 360° kamera inkluderer også en tilhengermanøvreringsassistent i kombinasjon med tilhengerfeste og automatgir.

 

Powered by Labrador CMS