SMART: «Urbanetic» er selvkjørende, el-drevne chassis som kan svitsje påbygg etter behov. Som bildelings-kjøretøy har Urbanetic plass til 12 passasjerer.

Ett chassis – flere kjøretøy

Mercedes-Benz’ nye Urbanetic-konsept visker ut forskjellene mellom varebil og personbil.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag presenterte Mercedes-Benz sin visjon for fremtidens bytransport. Og visjonen er den samme både for person- og varetransport. Man bruker nemlig den samme bilen, tenker MB.

«Urbanetic» er selvkjørende, el-drevne chassis som kan svitsje påbygg etter behov. Som bildelings-kjøretøy har Urbanetic plass til 12 passasjerer.

Fraktmodulen har den fordelen at gulvet i lasterommet er dobbelt, slik at man ved behov kan dele lasterommet i to horisontalt. I en slik konfigurasjon er bilens kapasitet på ti europaller.

Godsmodulen har en lastelengde på 3,70 meter, noe som er imponerende all den tid bilen er på 5,14 meter.

MB skisserer også opp flere andre muligheter for optimalisering av kjøretøy eter Urbanetic-konseptet: Egne godsmoduler for nattdistribusjon og  rushtidsversjon av passasjermodulen med flere seter, for å nevne noen.

- Urbanetic-konseptet vil være en lettelse for store byer der trengselen er stor, kommenterte MBs varebilsjef Volker Mornhinweg under lanseringen av Urbanetic.

Powered by Labrador CMS