MB eVito har en oppgitt rekkevidde på 150 kilometer etter den nye WLTP-standarden.

Posten kjøper el-Mercedes

Bytter ut fossilbiler med elektrisk Mercedes Vito.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Posten har fått levert to Mercedes eVito, og har allerede satt bilene i drift. 

Bilmodellen Mercedes eVito har et varerom på mellom seks og åtte kubikkmeter - en mellomklasse som Posten bruker mye og som lenge har vært etterspurt.

En er på vei til Trondheim og en annen er levert til Vollebekk distribusjon i Oslo og brukes til depotkjøring, postdistribusjon og som assistansebil.

– Bilen har et stort, oversiktlig ryggekamera og varselsensorer både foran og bak. Også sitter jeg høyt og har bedre oversikt i trafikken enn i en mindre bil. Det er en god følelse å kjøre el-bil i Oslo sentrum, og nå bruker jeg bare tre minutter på en strekning som jeg med dieselbilen brukte 25 minutter på. Endelig kan jeg bruke kollektivfeltet, sier nestleder Geir Bjerke ved Vollebekk distribusjon, i en pressemelding.

Posten har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektrifisering av kjøretøy er en sentral del av dette målet. I dag har Posten 265 biler på størrelse med Mercedes eVito. De brukes i distribusjon kombinert med pakkelevering og kjøring av post til Post i Butikk. Foreløpig har Posten kjøpt inn to Mercedes eVito som erstatning for biler med fossilt drivstoff.

​Distribusjonsleder Ellinor Andreasson ved Vollebekk, nestleder Geir Bjerke og Trond Nilsen, kjøretøyansvarlig divisjon Post med den nye Mercedes eVito.

- Det er viktig for oss å prøve ut nye modeller fortløpende for å sikre at bilene tilfredsstiller våre krav til miljø, sikkerhet og økonomi. De siste årene har det kommet en rekke nye elektriske varebiler og vi ser frem til den videre utviklingen av disse kjøretøyene, sier kjøretøyansvarlig Trond Nilsen i Posten.

Mercedesen eVito har normalt en rekkevidde på 150 kilometer etter den nye WLTP-beregningen.

Powered by Labrador CMS