Unik båt til Oslo Havn
Miljøbåten Pelikan II er helelektrisk og skal rydde Indre Oslofjord for søppel.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Havnedirektør i Oslo Ingvar M. Mathisen er stolt av å kunne gi Oslo verdens første utslippsfrie arbeidsbåt av sitt slag.
- Takk til Grovfjord Mekaniske Verksted som bygget båten. Vi klarte å skape en ny type båt takket være et godt innovativt samarbeid, sa havnedirektør Mathisen under dåpen av båten torsdag.
Døpt av miljøagent
Det var Tora Elgsaas (14) i Miljøagentene som hadde fått æren av å være gudmor. Hun er opptatt av at tusener av ungdommer over hele verden er engasjert i å fjerne søppel i fjord og hav.
- Mange unge frykter at det om noen år er mer plast enn fisk i sjøen. Dagens voksne har et ansvar for å overlevere friske, sunne fjorder til de neste generasjonene. Derfor er det spennende og gledelig at vi ungdommer får være med å døpe verdens første elektriske miljøbåt i sitt slag. Det inspirerer oss til å ta ansvar og satse videre på miljøvennlig teknologi, sier Tora.
8-12 timers drift
Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns miljøbåt «Pelikan», som de siste 30 år har fjernet 1500 tonn søppel og drivgods fra havna. 554 kw batterier sørger for at båten er i full arbeidsmodus i 8 - 12 timer. Batteriene lades på to timer.
Hydraulisk opptakskurv foran, med en kapasitet på 350 kg, plukker effektivt søppel fra sjøen. Båten har to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på styrbord side, samt en kran som løfter tyngre gjenstander på babord side. Begge kranene er levert av Palfinger.
Miljøbåten er bygget i aluminium, er 12 meter lang og 7,5 meter bred. Toppfarten er nesten 10 knop.
To elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller sørger for fremdriften.
Topp moderne navigasjon
Miljøbåten er utstyrt med topp moderne navigasjonsinstrumenter, som forsynes med strøm fra solcellepaneler. Blant instrumentene er dynamisk posisjonering, som gjør at én person kan operer båten. Systemet holder båten i rett posisjon, mens operatøren kan konsentrere seg om kranene.
Dynamisk posisjonering gjør det også enkelt for mannskapet å utføre vanskelige operasjoner som krever presis manøvrering, både i strandsonen og i vanskelig tilgjengelige områder.
Gode ergonomiske løsninger er valgt for å gi mannskapet et godt arbeidsmiljø. Førerposisjon er spesialdesignet for god sittestilling og utsikt. Dekk og maskinrom er designet slik at mannskapet kan utføre vedlikehold og inspeksjoner på en behagelig og effektiv måte.
Båten er bygget av Grovfjord Mekaniske Verksted, og har kostet 23 millioner kroner.