Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969,
og skal ifølge forskriftene gå til «én eller flere som i særlig grad har
utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport». Årets vinner er administrerende
direktør og grunnlegger av godstogselskapet Onrail, Henning Aandal. Prisen ble
delt under festmiddagen på Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen
21. oktober.
Moderne Transport-prisen
- Deles ut til den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport.
- Delt ut hvert år siden 1969
- Vinneren får heder og ære, et innrammet diplom og 15.000 kroner
Jury:
Eirill Bø, Handelshøyskolen BI
Heidi Bergsveen, Logistikkforeningen
Glenn Lund, Logistikk Inside
Kai Just Olsen, Asko Maritime og fjorårsvinner
Sekretær: Øyvind Ludt, Moderne Transport
Aandal har vært drivkraften og lederen bak Onrail siden
oppstarten i 2021. Da startet Onrail godstransport på bane mellom Oslo og Åndalsnes
– en strekning som Green Cargo hadde gitt opp i 2018. Med kun en bitte liten
administrasjon og høy andel operativt ansatte, klarte selskapet raskt å få
lønnsomhet på strekningen.
Stort jafs
Tidligere vinnere av Moderne Transport-prisen
1969 Gunnar Goksøyr, Saugbrugsforeningen AS, Halden
1970 Arne Grøttås, Raufoss Fabrikker AS, Raufoss
1971 Trygve Tomter, Follum Fabrikker AS, Hønefoss
1972 Boss Tischbein, Christiania Portland Cementfabr., Slemmestad
1973 Ingvald Blegen, Christiania Spigerverk AS, Oslo
Da Green Cargo i 2022 bestemte seg for å legge ned sin hele virksomhet
i Norge, og kjørte sitt siste norske godstog i januar 2023, bestemte Aandal og
Onrail seg for å satse. Selskapet søkte om å få ta over det meste av Green
Cargos ruter – og fikk det. Det betydde en voldsom vekst. Fra 2022 til 2023
økte omsetningen med ni-gangen, antall ansatte ble ellevedoblet og driftskostnadene
ble tidoblet.
Denne satsingen sørget for at mange av de ansatte i Green Cargo
kunne fortsette i bransjen, og den sørget ikke minst for at mye gods som ellers
ville havnet på veien, forble på jernbanen.
Med en slik voldsom vekst ville det vært naturlig å tenke at
bunnlinjen det første driftsåret ble blodrød – spesielt i en tid der kollapsen
av Randeklev bro sørget for at Dovrebanen var stengt i mange måneder – men
Onrail klarte likevel nesten å gå i null. Det viser at selskapet har funnet en
økonomisk bærekraftig måte å drive godstog på.
Gjennomføringsevne
I denne prosessen har Henning Aandal selvsagt ikke stått
alene, men han har vært selskapets frontfigur, leder og motivator. «Dedikert og
engasjert», «han jobber voldsomt», «nytenkende», «høy gjennomføringsevne» er
ord som er brukt om Aandal.
Juryen har lagt vekt på en lang rekke faktorer når Moderne
Transport-prisen tildeles Aandal.
«Aandal har stått for en offensiv satsing i en bransje som
trengte å bli utfordret av nytenkende selskaper og personer. Han står bak en
offensiv satsing med private midler i konkurranse med store tradisjonsrike
statlige selskaper. Han får ting gjort. Aandal og Onrail bidrar til sunn konkurranse
på jernbanesporet og sørger for færre lastebiler på veiene og sparer dermed
store klimautslipp.»
Nytt jurymedlem
Som vinner i fjor blir man også automatisk med i årets jury.
Der har fjorårsvinner Kai Just Olsen i Ask Maritime sittet sammen med dosent
ved BI, Eirill Bø, Heidi Bergsveen, styreleder i Logistikkforeningen og
redaktør i Logistikk Inside Glenn Lund. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som
juryens sekretær.
Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har
fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er
aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren
på oyvind@bjorgu.no.