Henning Aandal har ledet Onrail siden oppstarten i 2021.

Moderne Transport-prisen til Henning Aandal i Onrail

GARDERMOEN: Gründer og administrerende direktør i godstogselskapet Onrail er vinner av Moderne Transport-prisen 2024.

Publisert Sist oppdatert
Henning Aandal med det synlige beviset på at han er årets vinner av MT-prisen. Prisen ble overrakt av Øyvind Ludt, redaktør i Moderne Transport, og juryleder Eirill Bø.

Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969, og skal ifølge forskriftene gå til «én eller flere som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport». Årets vinner er administrerende direktør og grunnlegger av godstogselskapet Onrail, Henning Aandal. Prisen ble delt under festmiddagen på Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen 21. oktober.

Moderne Transport-prisen

- Deles ut til den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport.

- Delt ut hvert år siden 1969

- Vinneren får heder og ære, et innrammet diplom og 15.000 kroner

Jury:

  • Eirill Bø, Handelshøyskolen BI
  • Heidi Bergsveen, Logistikkforeningen
  • Glenn Lund, Logistikk Inside
  • Kai Just Olsen, Asko Maritime og fjorårsvinner
  • Sekretær: Øyvind Ludt, Moderne Transport

Aandal har vært drivkraften og lederen bak Onrail siden oppstarten i 2021. Da startet Onrail godstransport på bane mellom Oslo og Åndalsnes – en strekning som Green Cargo hadde gitt opp i 2018. Med kun en bitte liten administrasjon og høy andel operativt ansatte, klarte selskapet raskt å få lønnsomhet på strekningen.

Stort jafs

Tidligere vinnere av Moderne Transport-prisen

  • 1969 Gunnar Goksøyr, Saugbrugsforeningen AS, ­Halden
  • 1970 Arne Grøttås, Raufoss Fabrikker AS, Raufoss
  • 1971 Trygve Tomter, Follum Fabrikker AS, Hønefoss
  • 1972 Boss Tischbein, Christiania Portland Cementfabr., ­Slemmestad
  • 1973 Ingvald Blegen, Christiania Spigerverk AS, Oslo
  • 1974 Knut Raaum, Scan-Austral, Oslo
  • 1975 Yngvar Mølmen, Gausdal Bilselskap AS, Gausdal
  • 1976 Knut Haganæs, Haganæs & Partners, Oslo
  • 1977 Erik Heirung, DFDS, ­København
  • 1978 Kai Sødal og Harald ­Lunøe, KST, ­Kristiansand, Sverre Liverød, Fred. ­Olsen & Co., Oslo
  • 1979 Einar Gleditsch, Jotun AS, Sandefjord
  • 1980 Rolf B. Rasmussen, H. ­Astrup & Co., Oslo
  • 1981 Tore Iversen, Toro ­Næringsmiddelfabrikk, ­Bergen, ­Markus Markussen, Industrikonsult, Oslo
  • 1982 John Aasland, Aspelin-Stormbull AS, Trondheim, Olav Wiste, Tran­sportbrukernes ­Fellesorgan, Oslo
  • 1983 John Anker Skjolden, AS Fjeldhammer Brug, ­Fjeldhammer
  • 1984 Odd Grønlie, Norsk Hydro AS, Porsgrunn
  • 1985 Kjell Wibstad, SSFR, Transp.avd., Oslo
  • 1986 Øystein Stie, Sties ­Termo-Transport AS, Oslo
  • 1987 Egil Budde, SAS, Oslo 1988 Robert F. Norden, NSB, Oslo
  • 1989 Kristian Stokke, Tollpost-Globe AS, Oslo
  • 1990 Kai Bogen, Micro Design, Trondheim
  • 1991 Arne Bruusgaard, Cargoscan AS, Oslo
  • 1992 Egil Killi,Transportbrukernes ­Fellesorganisasjon, Oslo
  • 1993 Per Mauritz Hanssen, Oslo Havnevesen, Oslo
  • 1994 Per Waagan, Waagan Transport AS, ­Ålesund
  • 1995 Øivind Arnøy, Hansa Bryggeri AS, Bergen
  • 1996 Gunnar Eigeland, Norges Lastebileier-Forbund, Oslo
  • 1997 Bjørn Kanstad og Jørgen Skaug, Artic Rail ­Express, Narvik
  • 1998 Harald Engh, Uniteam ASA
  • 1999 Håkon Kristiansen, Elkjøp
  • 2000 Bjørn Foss, Høgskolen i Molde (DH)
  • 2001 Håvard Vartdal, Vartdal Plastindustri AS
  • 2002 Thor Bergby, Linjegods
  • 2003 Torbjørn Seielstad, Gausdal Landhandleri
  • 2004 Jan Are Tevik, Icopal
  • 2005 Eirill Bø, og Marianne ­Jahre, ­Handelshøyskolen BI
  • 2006 Rolf Aarland, Trondheim havn
  • 2007 Stein Erik Grønland, Handelshøyskolen BI, SITMA AS
  • 2008 Erling Sæther, DB Schenker, Norge
  • 2009 Einar Olsen, Drammen havn
  • 2010 Pål Asbjørn Vindegg, Komplett
  • 2011 Ole Andreas Hagen, Tollpost Globe / PostNord Logistik.
  • 2012 Knut Sollund, ColliCare
  • 2013 Felix H. Tschudi, Styreleder Tschudi Shipping Company
  • 2014 Jo Eirik Frøise, Fagsjef for samferdsel i Norsk Industri og prosjektleder for «Transport og Logistikk».
  • 2015 Dag Mejdell, konsernsjef Posten Norge.
  • 2016 Torbjørn Johannson, ASKO
  • 2017 Hans Kristian Haram, Shortsea Shipping
  • 2018 Bjørn Tore Orvik, Yara
  • 2019 Carl-Erik Arnesen, Hav Line
  • 2020 Inger Beate Hovi, Transportøkonomisk Institutt
  • 2021 Karl Alveng Munthe-Kaas, Oda
  • 2022 Odd Hannestad, Ahlsell
  • 2023 Kai Just Olsen, Asko Maritime 

Da Green Cargo i 2022 bestemte seg for å legge ned sin hele virksomhet i Norge, og kjørte sitt siste norske godstog i januar 2023, bestemte Aandal og Onrail seg for å satse. Selskapet søkte om å få ta over det meste av Green Cargos ruter – og fikk det. Det betydde en voldsom vekst. Fra 2022 til 2023 økte omsetningen med ni-gangen, antall ansatte ble ellevedoblet og driftskostnadene ble tidoblet.

Denne satsingen sørget for at mange av de ansatte i Green Cargo kunne fortsette i bransjen, og den sørget ikke minst for at mye gods som ellers ville havnet på veien, forble på jernbanen.

Med en slik voldsom vekst ville det vært naturlig å tenke at bunnlinjen det første driftsåret ble blodrød – spesielt i en tid der kollapsen av Randeklev bro sørget for at Dovrebanen var stengt i mange måneder – men Onrail klarte likevel nesten å gå i null. Det viser at selskapet har funnet en økonomisk bærekraftig måte å drive godstog på.

Gjennomføringsevne

I denne prosessen har Henning Aandal selvsagt ikke stått alene, men han har vært selskapets frontfigur, leder og motivator. «Dedikert og engasjert», «han jobber voldsomt», «nytenkende», «høy gjennomføringsevne» er ord som er brukt om Aandal.

Juryen har lagt vekt på en lang rekke faktorer når Moderne Transport-prisen tildeles Aandal.

«Aandal har stått for en offensiv satsing i en bransje som trengte å bli utfordret av nytenkende selskaper og personer. Han står bak en offensiv satsing med private midler i konkurranse med store tradisjonsrike statlige selskaper. Han får ting gjort. Aandal og Onrail bidrar til sunn konkurranse på jernbanesporet og sørger for færre lastebiler på veiene og sparer dermed store klimautslipp.»

Nytt jurymedlem

Som vinner i fjor blir man også automatisk med i årets jury. Der har fjorårsvinner Kai Just Olsen i Ask Maritime sittet sammen med dosent ved BI, Eirill Bø, Heidi Bergsveen, styreleder i Logistikkforeningen og redaktør i Logistikk Inside Glenn Lund. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær.

Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.

Powered by Labrador CMS