Moon Landing Logistics består av Carlos Sjøblom Tavares (til venstre) og David Söderström.

Moon Landing Logistics skal gjøre dataene nyttige

Transportselskaper sitter på mye data de ikke får nok verdi ut av, mener gutta bak Moon Landing Logistics – og har en løsning som skal hjelpe bransjen med å omsette data til kroner.

Publisert

Moon Landing Logistics er en programvare som automatiserer bærekraftsrapportering, automatiserer kunderapportering, finner muligheter for utslippskutt, finner synergier mellom kunder, overvåker logistikk-KPI-er og integrerer kunstig intelligens for enklere arbeidsprosesser.

– Vi skal hjelpe transport- og logistikkselskaper å skape verdi av dataen sin med vår skybaserte løsning, sier David Söderström (26).

Startups på Transport & Logistikk

12 norske startups skal ha stand på Transport & Logistikk på The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober. Moon Landing Logistics er ett av disse oppstartsselskapene. 

Han står sammen med Carlos Sjøblom Tavares (32) bak Moon Landing Logistics, som formelt ble etablert i sommer. Söderström har jobbet som forretningsutvikler i DB Schenker, samtidig som han har lært seg programmering på fritiden. Tavares innehar inngående kompetanse innen bærekraft og logistikk, med bakgrunn som senior prosjektleder og fagansvarlig for bærekraft. Dermed kjenner de både logistikkbransjen og har kunnskapen til å lage løsningen, som ifølge teamet gjør det følgende for kundene:

  • Automatiserer konsolideringsanalyser
  • Automatiserer bærekraftsrapportering
  • Tilbyr en algoritme som finner transportsynergier mellom eksisterende og potensielle kunder
  • Økonomi- og logistikk-KPI-overvåkning på selskap- og kundenivå
  • Integrerer AI for mer effektive arbeidsprosesser

Så langt har noen pilotkunder testet løsningen og har ifølge Söderström gitt gode tilbakemeldinger.

– Vi løser et ganske bredt spekter av problemer, blant annet automatisering av bærekraftsrapportering, som blir veldig viktig fremover. Vi integrerer kunstig intelligens for logistikkanalyser, og vil tilbyr moduler som hjelper transportselskaper med innsikt ved prising av tilbud, sier Söderström.

Plattformen er også todelt ved at det blir opprette to sider – en intern for transportbedriften og en for kundene som kan se sine data.

Målgruppen for Moon Landing er transport og logistikkselskaper med over 40 millioner i omsetning, og store og mellomstore transportkjøpere.

– Det er et betydelig markedspotensial fordi tjenesten leverer verdi (målbart i kroner og øre) for et stort marked. Vi tilfører også reell innovasjon med noen nye tjenester, som ikke er vanlig å benytte i bransjen enda. Vårt hovedfokus er å etablere et fotfeste i Norge som steg én, men tjenestene våre fungerer helt uavhengig av geografisk beliggenhet, som vil si at det finnes et potensial for internasjonalisering, forteller Söderström.

Powered by Labrador CMS