Kan levere el-trucker helt opp til 33 tonn
Scanlift Maskin kan nå selge italienske motvektstrucker med rekordhøy kapasitet.
Bobcat har inngått en OEM-avtale med Italienske Raniero om produksjon av elektriske motvektstrucker i 6–10 tonns segmentet. I Norge er det Scanlift Maskin som er forhandler av Bobcat-trucker, og gjennom dette samarbeidet får Scanlift Maskin nå mulighet til å selge øvrige Raniero-modeller i Norge.
Raniero er en tradisjonsrik italiensk produsent, som har laget gaffeltrucker siden 1967. Unikt er det kanskje at selskapet BARE har produsert elektriske maskiner. Fokus de siste årene har ligget på å utvikle elektriske maskiner som matcher dieseldrevne trucker i kapasitet og effektivitet.
Løfter opp til 33 tonn
I dag leverer produsenten trucker med bly/syre- eller litiumbatterier fra 80 til 380 volt, og løftekapasitet helt opp til 33 tonn, noe som oss bekjent gjør disse maskinene til de kraftigste el-maskinene som er tilgjengelig i dag.
– Dette gjør dem til et enestående alternativ for bedrifter som har behov for både stor løftekapasitet og som ønsker å redusere miljøutslipp, opplyser Scanlift Maskin.
Truckene er utstyrt med moderne energistyringssystemer for å kunne håndtere krevende løfteoperasjoner effektivt og støysvakt.
– Vi har hatt noen store modeller her og hatt kunder som har testet dem. Kunder liker dem, og de er omtrent lydløse, forteller Svein Ove Sunde, salgssjef hos Scanlift Maskin.
Tilpasses
Raniero kan tilpasse maskiner til kundenes behov. Eksempel på dette er ekstremt lavbygde modeller for tungindustri, og spesialtilpasninger for stål- og smelteverksindustrien med gode løsninger for coilhåndtering og håndtering av varmt gods.
Raniero-maskinene har en såkalt Magnifica førerkabin med panoramautsikt, ergonomisk design og klimakontroll for økt komfort og sikkerhet i krevende miljøer. Den har ROPS/FOPS-sertifisering og sanntidsdisplay som gir føreren optimal sikt og beskyttelse.
Førerplassen er vendbar og stolen og betjeningen kan snus 180 grader, slik at du ser fremover når du kjører bakover. Da kommer ikke lasten i synsfeltet. Truckene har også mulighet for ekstern fjernstyring som kan brukes ved «finkjøring» for eksempel om trucken brukes til montering av maskiner og tungt utstyr. Scanlift Maskin sammenligner dette med kranene på lastebiler, men at hele trucken kan fjernstyres.
– Forsiktige kunder
Selv om tilbakemeldingen fra potensielle kunder som har testet Raniero-maskinene er gode, forteller Svein Ove Sunde at de litt usikre tidene gjør at pengene ikke sitter så løst akkurat nå. Spesielt siden dette er relativt kostbare maskiner, og at de enn så lenge koster en god del mer enn tilsvarende dieselmaskiner i innkjøp.
– Kombinasjonen svak krone og høy rente, og det faktum at byggindustrien går dårlig, gjør at mange er forsiktige. Utleiebransjen er stor kunde av oss, men i år er det omtrent innkjøpsstopp, sier Sunde.
Og ofte går pengesekken foran klimaiveren.
– Det er mange som vil lytte til tilbud på store elektriske trucker, men vegrer seg når de ser at prisen er noen hakk høyere enn på diesel. Til noen blir pålagt å elektrifisere vil det nok bli vanskelig, men når det skjer, da er vi klare med tunge el-trucker, sier Sunde.