Volvos megasmell
Volvo mistenkes for utstrakt prissamarbeid, og er nå nødt til å sette av 3,4 milliarder kroner til en eventuell straff kommer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var forrige uke det ble kjent at de fire store lastebilprodusentene Volvo, Scania, Daimler og MAN – som utgjør rundt 95 prosent av det norske markedet på lastebiler over 22 tonn – er mistenkt for utstrakt prissamarbeid.
Det er EU som mistenker produsentene for å drive kartellvirksomhet. Volvo tar beskyldningene såpass alvorlig at selskapet nå setter til side 400 millioner euro (cirka 3,4 mrd. kroner) i påvente av en eventuell straff, opplyser Volvo i en pressemelding.
Milliardbeløp
Straffen kan bli så stor som ti prosent av selskapets årlige omsetning.
- Dette kan komme til å koste Volvo et milliardbeløp. Når EU-kommisjonen har kommet så langt at de går ut "Statement of objections" og ser på det som man gjør nå, innebærer det at man har veldig sterke bevis, sa Hampus Engellau, kjøretøyanalytiker i Handelsbanken til svenske TT da nyheten ble kjent.
Avsetningen kommer til å påvirke Volvokonsernets resultat i fjerde kvartal 2014.
- Prosessen befinner seg dog fortsatt i et tidlig stadium og det er svært usikkert hva det endelig resultatet av kommisjonens etterforskningen eller hvor omfattende eventuelle bøter blir, skriver Volvo i pressemeldingen.
Aksjen stupte
Da nyheten sprakk i Sverige stupte aksjen umiddelbart fire prosent, og økonomiavisen Dagens Industri skriver om «Volvos megasmell».
Volvokonsernet påpeker at de kontinuerlig kommer til å overse størrelsen på avsetningen i takt med EUs etterforskning.