Klart for nye Renault Trafic
Nye Renault Trafic blir et omfattende kjøretøyprogram med ikke mindre enn 270 forskjellige varianter. Den formelle introduksjonen skjer senere i år.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I utviklingsarbeidet er det lagt stor vekt på at nye Renault skal være enda mer økonomisk i drift enn foregående modellserie. Dette skjer blant annet gjennom å redusere motorvolumet, såkalt downsizing, i kombinasjon med enda mer effektiv turboteknikk. Motorprogrammet i nye Trafic bygger på en 1,6-liters turbodiesel som vil bli levert i flere effektklasser. Basismotoren har en turbolader med variabel geometri, mens de mer effektfulle variantene har to forskjellige turboladere montert etter hverandre, gjerne kalt bi-turbo. Drivstofforbruket vil ligge i underkant av 0,6 liter pr. mil, som er mer enn 1 dl mindre enn 2,0-litersmotoren som sitter i nåværende Trafic.
Mange varianter
Som nevnt vil nye Renault Trafic komme i mange varianter. Som kassevogn vil bilen bli levert i to lengder og to høyder. I tillegg kommer Trafic som dobbeltkabiner, plattformchassis og som minibuss. Dessuten vil Renault i samarbeid med eksterne påbyggere kunne levere mange spesialutførelser.
Nye Trafic har selvsagt fått den nye grillen med kraftig Renault-emblem på sort bunn. En brattere frontrute signaliserer god innvendig plass, mens de lange kombinasjonslyktene er med på å gi bilen en tøff front.
Mer fransk
Nåværende Renault Trafic blir produsert på Nissan-fabrikken i Barcelona, mens den nye serien som er 3. generasjon Trafic, skal produseres på Renaults egen fabrikk i Sandouville i Frankrike. Her produseres også en rekke av selskapets personbilmodeller. Renault har investert 230 millioner euro i produksjonsutstyr for nye Trafic i denne fabrikken.
Med dette har Renault fått hele produksjonen av sitt lette nyttekjøretøyprogram tilbake til Frankrike. Kangoo monteres på fabrikken i Maubeuge, mens den noe tyngre Master produseres på Batilly-fabrikken ved Metz.