Tungt varebilsalg

Nedgangen i varebilmarkedet fortsatte i oktober med 10% lavere registreringstall enn oktober 2012.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er spesielt de minste og største varebilene som merker stagnasjonen med en reduksjon på ca. 1500 biler i disse klassene. Ett-tonns klassen har opplevd en økning på 6,4% eller drøyt 400 biler hittil i år.

Når det gjelder 1- og 2-tonnsklassene lyver statistikken noe, da Ford Transit er samlet i en gruppe i registreringstallene. Etter som Custom nå er skilt ut, er det trolig at mye av økningen i to-tonnsklassen egentlig er ett-tonns Transit. Pickup-markedet øker også, men muligens ikke like kraftig som de største aktørene i denne klassen hadde regnet med.

Også de resterende varebilene som ombygde SUV, MPV og campingbiler opplever reduksjon i salgstallene. Det er naturlig nok ombygde SUV og MPVer som opplever nedgangen da flere av disse bilene forsvant fra markedet under omleggingen i varebilreglementet på vårparten.

De minste bilene

De minste varebilene er den største varebilklassen med nesten 9500 registreringer hittil i år. Klassen domineres fremdeles av VW Caddy, med nesten like mange registreringer i oktober som de neste tre på listen. De franske tvillingene Berlingo og Partner innehar andre og tredjeplass i klassen med god margin ned til Connect og Citan som kniver om femteplassen. Kangoo har begynt å røre på seg igjen med en økning fra oktober 2012 på hele 37,5%.

1-tonnere

Også denne klassen er VW-dominert.  VW har tett oppunder 50% markedsandel. MB Vito har en trygg andreplass i klassen, men må se seg slått av både Toyota ProAce og Ford Custom i oktober. Det er mange som opplever fremgang i denne klassen, men Nissan, Fiat og Hyundai sliter.

De største

Denne klassen har vært dominert av MB-Sprinter, men de siste årene har VW økt kraftig i dette segmentet. Hittil i år har samtlige merker i klassen, med unntak av Iveco og Nissan, opplevd en tilbakegang.

Pickup-segmentet

Dette er en klasse som har vokst ca. 50% siden 2010. Klassen domineres av Toyota og VW, men i oktober var det Ford som kunne sette skilt på flest pickuper.

Før 2013 startet var det stor optimisme blant de største aktørene, og klassen har vokst med 7,9% hittil i år.

Den største økningen finner vi hos VW med 50%. Både Mitsubishi og Nissan har kraftig tilbakegang, noe som nok skyldes at begge disse modellene begynner å trekke på årene. Vi har sett skisser av en L200 facelift, samt konseptbilen GR-HEV som ble vist i Geneve tidligere i år. Disse kan hjelpe på salget etter hvert dersom bilene lanseres.

Her ser du oversikten over hvilke varebiler som har solgt best i 2013:

Powered by Labrador CMS