Oppbremsing i varebilsalget
Trenden med svakere registreringstall fortsetter gjennom hele 3. kvartal. Det er registrert 932 færre varebiler enn på samme tid i 2012, noe som tilsvarer en reduksjon på 3,9% hittil i 2013.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
VW holder stand og øker i antall registrerte kjøretøy. De styrker dermed sin posisjon i markedet. Selv om Caddy er den modellen som har størst reduksjon, redder sterke registreringstall for både Transporter og Amarok statistikken for Møller Nyttekjøretøy.
Bertel O. Steen styrker også sin posisjon i varebilmarkedet ved at Mercedes har holdt 2. plassen på merkesstatistikken gjennom hele 3. kvartal. Peugeot har passert Ford og klatret til 3. plass på statistikken.
Foruten Mercedes sin sterke klatretur oppover statistikken må Citroën være fornøyde om dagen; De har økt antall registreringer med nesten 10% sammenlignet med fjoråret.
De minste bilene
Mesteparten av reduksjonen i salget er kommet i den minste klassen. Dersom vi holder nykommeren Citan utenfor, er reduksjonen på hele 1350 biler. Det er registrert 593 MB Citan, noe som gjør at det er registrert 8362 biler i denne klassen mot fjorårets 9120 biler. De største reduksjonene finner vi hos Caddy med 602 færre biler, mens det er registrert hele 475 færre Connect. Reduksjonen hos den sistnevnte er naturlig i og med at en ny modell er på vei.
Transporterklassen
I denne klassen er det bortimot satus quo, med 13 flere registreringer enn i 2012. Til tross for at totalantallet er tilnærmet likt, er det store endringer blant modellene.
Toyota er jo borte med HiAce, men kommet inn med ProAce, totalt har Toyota ca. 750 færre registreringer i denne klassen. Ford har entret markedet med Custom, med drøyt 700 registreringer hittil i år. Samtidig er det registrert nesten 400 færre Transit, men totalt 300 flere registreringer for Ford i denne klassen. VW har nesten 450 flere registrerte Transportere, mens Mercedes har levert ut 80 flere Vito enn de gjorde de første 3 kvartalene i 2012.
Hos de andre leverandørene er det relativt små endringer i antall, men dette kan utgjøre mange prosent i salget for en del av leverandørene.
Sprinterklassen
Her er det små forandringer med bortimot 150 færre registreringer enn i 2012. Iveco og Nissan har noe økning i antall registreringer, mens de andre har gått noe tilbake. Renault har fått halvert salget av Master og har registrert 58 biler mot 120 på samme tid i fjor. En outsider her er Chevrolet Express som har registrert 13 biler hittil i år mot 9 på samme tid sist år.
Pickup
I Pickup-segmentet er det en 10% salgsøkning sammenlignet med fjoråret. Toyota HiLux holder kursen mot drøye 1000 registreringer også i år, og ligger 36 registreringer foran VW Amarok på 2. plass. Dersom Amarok har den samme registreringsfarten ut året, kommer denne også til å passere den magiske grensen på 1000 registrerte kjøretøy i 2013.
VW med Amarok viser også her styrke, ved at de har hele 75% økning i antall registreringer i de første 3 kvartalene. Med tre gjenstående måneder har de akkurat like mange varebil-registreringer (723) som i hele 2012.
Både Isuzu D-Max og Ford Ranger viser positive tendenser med henholdsvis 21 og 61% økning i forhold til fjoråret. Nissan og Mitsubishi har opplevd salgssvikt og registrert henholdsvis 55 og 40% færre biler sammenlignet med fjoråret.
De amerikanske modellene Dodge Ram og Chevrolet Silverado har også begynt å røre på seg med 18 og 16 registreringer.
De andre
I registreringsstatistikken for varebiler er også mange campingbiler og MPV-kjøretøy registrert. Dette er grunnen til at totaltallene ikke stemmer helt overens med de tallene vi oppgir her.