Vi har kjørt alle de nye Volvoene

Volvo brukte bare åtte måneder på å fornye hele lastebilprogrammet. MTlogistikk.no har nylig prøvekjørt FM, FMX, FL og FE.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye FH kom først og var en nykonstruksjon helt fra bunnen av. Det samme kan man ikke si om de øvrige seriene hvor førerhusprogrammet er beholdt, slik at preget i stor utstrekning er det samme som før. Under skallet er det imidlertid mye nytt. FL og FE har for eksempel fått en helt ny Euro 6-motorserie utviklet av Volvo Powertrain.

Les også: Volvo FH ble Truck of the Year

FE kan nå endelig leveres med automatisert giring. Det er kjente og velrennomerte I-Shift. Girvelgeren er imidlertid hentet fra den lette automatiserte girkassen I-Sync i FL-serien, så her er det altså skinnet som bedrar. FL og FE er blitt mer lettkjørte og har manøvreringsegenskaper man setter pris på i tett bytrafikk.

FM og FMX

Når det gjelder FM og FMX merker man seg at bilene har fått dashbord og førerplass fra storebror FH. Det gir selvsagt et utmerket førermiljø. FM er blitt en aning lettere enn før, til tross for nødvendig renseutstyr for Euro 6. Serien har et betydelig større potensial enn man gjerne tenker over. Vi kjørte FM blant annet i en modulvognkombinasjon (25,25 meter) på 60 tonn, og den klarer seg der også, selv om man må ta til takke med mindre innvendig plass enn i en FH.

Likevel er det anleggsbilen FMX som tar kaka. Nå kan den leveres med den største 13-liters Euro 6-motoren på 540 hk. Da klarer bilen seg fint i en dumpervogntogkombinasjon. Flere mulige akselkombinasjoner utvider dessuten bruksområdet. Fremkommeligheten på røft underlag er det ikke noe å si på.

Følsom styring

Volvo har gjort mye for å bedre styre- og stabilitetsegenskapene på de tunge bilene. Nyeste innovasjon er Volvo Dynamic Steering som er en elektrisk «hjelpemotor» montert på den konvensjonelle styresnekken. Den eliminerer overføring av slag mot hjulene til rattet, sørger for lett og følsom styring i lav hastighet, f.eks. anleggskjøring, og gir økt stabilitet ved kjøring i høy hastighet.

Du kan lese vår test av Volvo FH i Moderne Transport nr. 7, som går i trykken denne uken.

Powered by Labrador CMS