Store godstog-forventninger
4.august kommer første Kina-container til Narvik Havn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Transporten som tidligere tog seks-syv uker med båt og bil, tar nå under tre uker når containertransporten flyttes over på tog.
- Det innebærer et stort konkurransefortrinn, sier daglig leder Ketil Arnøy i Arnøy Engros til Narvik-avisen Fremover.
– Gull verdt
Lederen i den nord-norske grossisten og importøren understreker at det er mange norske hus- og hytteeiere som er avhengig av godset i containeren som kommer 4. august.
Arnøy har store forventninger til toglasten fra den kinesiske byen Hefei 17. juli og som ankommer Narvik med verandarekkverk i vinyl to og en halv uke senere.
– Å få levert dette med tog så raskt er gull verdt for oss, sier Arnøy.
Ressurskrevende
Sissi Cheng Chang, selskapets ansvarlige for kontakten med de kinesiske leverandørene, forteller om et betydelig volum som kommer fra østen i starten av august.
Årlig ankommer rundt 50 containere til Arnøy Engros med ulike varer. Godset kommer sjøveien fra Kina til Helsinki, for så å bli omlastet til vogntog for videretransport til Narvik.
Dette er både tid- og ressurskrevende.
Nå har imidlertid den finske logistikkaktøren Nurminen et prøveprosjekt i gang for permanent direktetransport mellom Kina og Narvik. Containeren til Arnøy Engros er den første prøvetransporten.
Havnen en nødvendig ressurs
Narvik Havn er samarbeidspartner med Nurminen Logistics Oy og håndterer godset og terminalfunksjonen med lasting og lossing av togene når de etter planen skal begynne å gå fra høsten av.
Ifølge Fremover pågår samtaler med flere kunder som hver for seg kan fylle hele tog fra Kina.
Narvik Havns markedssjef, Grethe Parker, bekrefter at hun bistår i en positiv dialog med ulike aktører.
Havnen har vært involvert i mer enn 20 år i ulike prosjekter for igangsetting av transporter med tog mellom Narvik og Kina.
Havnedirektør Runde Arnøy og havnens utviklingssjef, Ragnar Krogstad, står på med nebb og klør for å realisere planene om denne togforbindelsen.
I over to år har de sammen med næringsutviklingsselskapet Futurum jobbet tett med finske og kinesiske logistikkmiljøer og regionale myndigheter.