Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Mer fleksibel og effektiv med elektrisk terminaltraktor
LANGHUS: – Dette er en bærekraftig investering også økonomisk, sier CEO i Ramberg, Roar Ødelien, om selskapets nyinvestering.
Ramberg har som første aktør i Norge investert i en elektrisk Terberg BC203EV terminaltraktor, levert av N.C. Nielsen. Den tar unna all rangering ved terminalen på Langhus. Investeringen er viktig både for å løfte bærekraften i selskapet, men også fordi terminaltraktoren gir Ramberg fleksibilitet og økt effektivitet.
Fleksibiliteten skapes blant annet ved at maskinen kan håndtere det meste, både containere, semitrailere og traller kan løftes, enten via løfteramme for vekselflak, svingskive til trailere og vanlig tilhengertrekk (VBG) for lastebilhengere.

– Den gir den fleksibiliteten vi trenger for å rangere semitrailere og containere på området, forteller CEO i Ramberg, Roar Ødelien.
300 biler i uka
Ramberg har opp mot 300 utenlandsbiler til terminalen i uka. Mange av disse er løstrailere som må flyttes inn og ut fra rampene når de skal tømmes og fylles.
– Det er viktig for sjåførene som skal utføre linehaul, både med tanke på avgangstider, punktlighet og sjåførens arbeidstid at lastebærer er ferdiglastet og bare kan kobles på og kjøre. Vi benytter mye vekselflak som ferdiglastes og settes klar for transport til jernbanen, som utfører linehaul til de store byene, sier Ødelien.
Som en ekstra bonus kan Terberg-en også tas med ut av Rambergs område på Langhus. Selskapet har mange kunder i nærheten, og kan bruke traktoren for å hente fra dem.
– Denne er registrert for vei. En viktig del av aktiviteten vi gjør er innhenting av gods fra kunder i nærområdet her på Langhus. Vi har store kunder i Snipetjernveien som vi henter hos. Tidligere har vi brukt et eksternt trekkefirma for å gjøre den jobben. Vi så at om vi organiserte oss godt, kan vi kombinere interntrafikken her med fossilfri henting hos nærliggende kunder. Da får vi såpass god utnyttelse at dette er en bærekraftig investering også økonomisk, sier Ødelien.
Stille og behagelig

En annen viktig faktor er naturligvis komforten og brukervennligheten for førerne. Mannen som nå omtrent kan kalle den nye Terberg-en for sitt andre hjem, heter Jan Adolfsen, og smiler bredt når han blir bedt om å beskrive det flunkende nye arbeidsredskapet sitt.
– Det kan ikke beskrives, begynner han, før CEO-en kommer med en vennlig ordre:
– Men det må du nå!
Og det viser seg at Adolfsen kan beskrive likevel.

– Min arbeidshverdag er blitt veldig bra. Det er høy komfort, og du har god oversikt over alt du gjør. Dessuten er det veldig stille med få vibrasjoner. Det eneste man hører inne i hytta er trykkluften, sier han.
Adolfsen setter så stor pris på stillheten at han heller ikke vil ha oppdrag formidlet via telefon, men via Metas Workplace-plattform på iPad-en.
Traktoren har også mer enn nok kraft, og mer enn nok batterikapasitet til å holde i to skift fra 06.00 til 22.00.
– Den er veldig kraftig, mye kraftigere enn diesel dieselvariantene og vi trenger bare å lade den om natten, sier Adolfsen.
Egenprodusert kraft

Kraften kommer for øvrig i stor grad fra egenproduserte elektrisitet, som også lader Rambergs 18 pallers elektriske lastebil.
– Vi benytter ladestrøm fra solcelleanlegget på terminaltaket, strøm vi også benytter til oppvarming, lading av elektrisk lastebil og firmabiler, samt belysning. Solcelleanlegget på taket ble for øvrig bygget ut ytterligere i høst, og sikrer Ramberg fornybar energi store deler av året, sier Ødelien.
Ramberg er svært opptatt av trafikksikkerhet og HMS, og bruker dedikerte medarbeidere som er lært opp spesielt til å håndtere et kjøretøy som dette, både på området og ute i trafikken.