Elektrisk kinderegg fra Terberg
Den nye elektriske terminaltraktoren Terberg BC EV er klar for det skandinaviske markedet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Med EV-terminaltraktoren Terberg BC har den nederlandske produsenten utvidet serien av elektriske terminaltraktorer. BC-serien er det importøren N.C. Nielsen kaller en tre-i-en-maskin, som kan veksle mellom vekselflak, svingskive til trailere eller vanlig tilhengerfeste til lastebilhengere.
- Terberg er helt er ledene når det gjelder kundetilpassede terminaltraktorer. Vi ser en tydelig tendens i markedet, nemlig behovet for multifunksjonelle og miljøvennlige kjøretøy som kan en god del mer enn de vanlige løsningene, sier salgssjef Geirmund Rundhaug fra N.C. Nielsen.
Nå kommer den altså i elektrisk og utslippsfri variant. Den er utstyrt med en kraftig el-motor, en kundetilpasset batteripakke med rask lader til likestrøm.
Dessuten er den laget med energibesparende og regenerativ bremsing og færre bevegelige motordeler enn dieselutgavene, noe som reduserer utgiftene til vedlikehold.
- Med EV-teknologien kommer Terberg med et godt innspill for morgendagens terminaltraktor innenfor det grønne segmentet, og det er naturligvis også et uttrykk for at batterienes yteevne følger med den øvrige teknologiske utviklingen, sier Rundhaug fra N.C. Nielsen.
Styrken til Terberg BC EV er fleksibiliteten. I samme chassis er det bygd inn en ramme til vekselflak med en løftekapasitet på 25.000 kg, en svingskive som kan styres fra førerhuset, med en løftekapasitet på 15.000 kg og et tilhengerfeste til lastbilhengere som skal flyttes omkring. Til sammen dekker dette de aller fleste transportbehovene på terminalen – og det er også muligheter for ekstrautstyr og utvidelser.
I tillegg er komforten og arbeidsforholdene i førerhytta gode, forklarer Rundhaug til MT.
- Vårt førerhus er høyt bygd for minst mulig blindsoner. Den har best sikt på markedet og siden man sitter høyt, har man best mulig oversikt og god visuell øyekontakt med førere av andre type tunge kjøretøy inne på terminaler. Dette for å ivareta sikkerhet og best mulig kommunikasjon og samarbeid med andre tunge kjøretøy, sier Rundhaug.