PostNord nedbemanner både innen produksjon og distribusjon. Foto: Istockphoto.
PostNord: Kutter 265 årsverk i produksjonen og rundt 20 prosent av innleid transportkapasitet
En kombinasjon av fallende godsvolumer og realisering av effektivitetstiltak i produksjonen gjør at 265 årsverk i produksjonen blir overflødig. I tillegg påvirkes rundt 20 prosent av den innleide transportkapasiteten når PostNord tilpasser kapasiteten.
Samme dag som PostNord åpnet sin nye terminal i Kristiansand sprakk nyheten om at selskapet foretar en kraftig nedbemanning i Norge.
At nyhetene kom samme dag var tilfeldig, men helt uavhengig av hverandre er de ikke. En stadig mer effektiv drift med nye og mer moderne terminaler og høy automasjonsgrad bidrar til at pakker kan sorteres mer effektivt.
Hovedgrunnen til nedbemanningen er likevel langt mer opplagt: Fallende godsvolumer.
Både kvartalsrapporten i oktober og pressemeldinger i forbindelse med julehandelen viste at nedgangen har vært betydelig innen spesielt pakkesegmentet. Der falt seg naturlig å bygge opp organisasjonen under pakkebonanzaen under pandemien, er det nå like naturlig å tilpasse bemanningen til en ny hverdag med mindre volum.
- Tilpasser kapasiteten
- Etter pandemien har vi registret redusert varehandel og netthandel i Norge, og derfor tilpasser vi kapasiteten og bemanningen i takt med lavere volumutviklingen. I tillegg har vi investert i terminaler og automatisk sorteringsutstyr som øker effektiviteten i leveransene som reduserer bemanningsbehovet. Primært er det midlertidige ansatte og leverandører som har blitt berørt av kapasitetsreduksjonen, men det er også gjennomført en reduksjon av fast bemanning. En del av dette gjennom permitteringer på bakgrunn av den usikkerheten for videre utviklingen i norsk økonomi og varehandelen i Norge. Totalt utgjør dette en reduksjon på 265 årsverk og 170 distribusjonsbiler i Norge, forteller Robin Olsen tirsdag ettermiddag.
Ga et forvarsel på tøffere tider under Transport & Logistikk
Allerede i oktober, under Transport & Logistikk på Gardermoen advarte Postnord-sjef Robin Olsen om at logistikknæringen går en tøffere tid i vente.
I åpningssesjonen delte lederne for de tre store samlasterne, Posten Norge, DB Schenker Norge og PostNord, sitt syn på situasjonen og hvordan de tror de neste årene vil se ut. Og det var ikke innspill preget av stor optimisme.
– Vi er på vei inn i en ny virkelighet, sa PostNords Robin Olsen, som understreket at de høye energiprisene vil prege logistikkbransjen.
– Det kommer vekst, men det kommer lavere vekst enn vi har vært vant til. En ting som er viktig her er avglobalisering. Vi får ikke lenger fordelene vi har sett av globaliseringen og tilgang på billig arbeidskraft, noe som vil bety lavere vekst i Vesten, sa Olsen i oktober.