Foto: PostNord
120 prosent vekst i automatleveranser
PostNord har doblet pakkemengden til automatene på ett år. Nå jakter de full nasjonal dekning.
Antallet pakker levert til PostNords pakkeautomater økte med 120 prosent fra 2023 til 2024, formidler selskapet i en nyhetsmelding. Trenden er tydelig: Flere forbrukere velger fleksible leveringsalternativer, og pakkene blir samtidig mindre.
Pakkeautomatene er blitt en nøkkelfaktor i PostNords logistikkstrategi. Selskapet har nå 4100 automater fordelt på 1400 lokasjoner landet rundt – og det stopper ikke der, melder selskapet som har varslet en strategi med enda mer fokus på pakkeleveranser og B2C.
– Vårt mål er at alle i sentrale områder skal få en pakkeautomat i nærheten, et sikrere og mer miljøvennlig alternativ til hjemlevering, forklarer Tony André Johnsen, direktør for Kundeopplevelse & Forretningsutvikling.
PostNord ser på utviklingen som et tegn på endret forbrukeratferd. Netthandelen vokser fortsatt, men leveringsbehovene er i endring. Automater gir mottakeren større kontroll over hentingstidspunktet og reduserer behovet for gjentatte leveringsforsøk.
Selskapet hevder også å ha målt jevnt økende kundetilfredshet.
– Vi ser en jevn økning i fornøyde mottakere år for år. Brukervennligheten er blitt bedre, og tilgjengeligheten vokser i takt med utrullingen, forklarer Johnsen.