Firedoblet netthandel på 10 år
Netthandelen blant nordmenn er firedoblet siden 2008.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
66% av Norges befolkning oppgir at de handler på nett hver måned. I fjor brukte det norske folk 49,1 milliarder kroner på netthandel av fysiske varer.
Tallene kommer frem i PostNords ferskeste rapport «Netthandelen i Norden» som ble publisert torsdag.
I snitt handlet «Ola Nordmann» for 2095 kroner i måneden på nett i 2018, en firedobling siden 2008. Nordmenn handler nesten dobbelt så mye fra utlandet som svenskene.
Klær og sko etterfulgt av hjemmeelektronikk er de to største kategoriene forbrukere i Norge kjøper oftest fra utlandet.
– Finnes ikke i butikk
- Dette skyldes nok at mange merkevarer ikke finnes i norske butikker. På lang sikt kan det også føre til at utenlandske nettbutikker etablerer lokale lagerløsninger i Norge, i hvert fall for returer, sier PostNords netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna.
«Netthandel i Norden» beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. Rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 89 053 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av 2018. Det svenske Handelns Utvecklingsinstitut står for analysen.