Schibsted Distribusjon setter nye standarder
1,6 milliarder i omsetning
Schibstedkonsernets distribusjonsgruppe endte fjoråret med over halvannen milliard i omsetning. - 2020 har satt en ny standard, sier administrerende direktør Cathrine Laksfoss.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Distribusjonsgruppen i Schibsted står for mediedistribusjon og er majoritetseier i de raskt voksende selskapene Helthjem og Morgenlevering. Omsetningen endte totalt på 484 millioner kroner i siste kvartal, opp 36 prosent fra 355 millioner i samme periode i 2019.
Rekordåret 2020
Totalt omsatte selskapet for 1,6 milliarder kroner i 2020, en økning på 26 prosent, fra 1,2 milliarder året før. Brutto driftsresultat (EBITDA) kom på 44 millioner kroner, opp fra 39 millioner i 2019.
- Det har vært et spesielt år, som har satt en ny standard for levering i Norge. Vi har opplevd enorm vekst på relativt kort tid, men vi har håndtert det godt og vokst sammen med kundene våre. Stort fokus på enkel og fleksibel levering helt hjem har vært nøkkelen, sier Laksfoss.
Helthjem i enorm vekst
Det Schibsted-, Amedia-, og Polaris-eide distribusjonsnettverket Helthjem er blant flaggskipene i gruppen, og det har vært et hektisk år med en enorm vekst. Totalt leverte Helthjem nesten ni millioner pakker i fjor, og signerte blant annet store aktører som Europris, Farmasiet og Varner Gruppen, som innebærer blant annet Dressmann og Cubus.
- Helthjem har siden oppstarten hatt fokus på å gi kundene den beste leveringen i Norge - før frokost, til hele Norge - både i hverdager og helg. Dette har fungert svært godt i 2020, og ny undersøkelse vi har gjennomført viser at hele 85 prosent av netthandlerne nå foretrekker hjemlevering foran butikkutlevering. Skillet har aldri vært større, sier daglig leder i Helthjem Netthandel, Anders Lunde Angen.
Helthjem tilbyr hjemlevering både fra nettbutikker og mellom privatpersoner, som er produktet med størst vekst - på over 224 prosent fra 2019.
- Vi ser at flere ønsker å sende pakker raskt og enkelt til hverandre, og at mange av handlene kommer fra større markedsplasser som Tise og FINN. Vi ønsker å være en tilrettelegger for gjenbruk gjennom våre tjenester, og når 50 prosent av kundene våre sier at de handler mer brukt som følge en smidig fraktløsning, så viser det at vi gjør en forskjell, sier Angen.
Morgenlevering doblet antallet kunder
Hjemlevering av matprodukter har også tatt av i 2020. Morgenlevering, som leverer frokost og bakst gjennom distribusjonsnettverket til Helthjem, har hatt over 2.8 millioner leveranser i løpet av året, noe som er en vekst på 81 prosent fra 2019. Selskapet har også i løpet av fjoråret fått over 400.000 registrerte kunder, som er nær en dobling fra året før.
- Morgenlevering har for mange blitt en måte å glede seg selv eller andre på. Det synes vi er veldig fint. Nå skal vi fortsette transformasjonen innen matleveranser og gjøre hele opplevelsen enda enklere og smidigere for kundene våre. Det er viktig for å lykkes og vi gleder oss til reisen videre, sier Håkon Liland, daglig leder i Morgenlevering.