Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge, ser frem til å teste ut en ny driftsmodell med fast ansatte budsjåfører.

Faste bud gir Wolt ny leveransemodell

Pilotprosjektet i Oslo skal teste hvordan faste bud kan håndtere store og komplekse leveranser.

Wolt

  • Med base i Helsinki har Wolt siden etableringen i 2014 utviklet seg til å bli en sentral aktør i bransjen, med over 50 byer og steder i Norge. 
  • I 2022 ble selskapet kjøpt opp av DoorDash, som opererer i 32 land globalt.

Wolt, et teknologiselskap som er kjent for ekspressleveranser over korte avstander, innfører fast ansatte bud i Oslo som en del av et pilotprosjekt for å møte den økende etterspørselen etter spesialiserte leveranser. Ifølge pressemeldingen fra Wolt er initiativet en respons på endrede behov innen dagligvareleveranser og andre store oppdrag, som i økende grad krever både spesialkompetanse og større kjøretøy.

– Vi ser en økende etterspørsel etter faste og store bestillinger, spesielt innen dagligvare, hvor det kan være nyttig med fast ansatte bud, uttaler Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge.

Pilotprosjektet, som lanseres i Oslo, vil gi de ansatte ansvar for oppdrag som krever høy presisjon og punktlighet, slik som levering av medisiner og andre sensitive varer. De fast ansatte budene vil også bidra under perioder med ekstra høy etterspørsel og bruke miljøvennlige kjøretøy som elektriske varebiler og lastesykler.

Wolts forretningsmodell bygger på en "fleksibel oppdragsmodell", der man ofte referer til som "gig-economy", og ifølge selskapet ønsker de fleste av budpartnerne fortsatt å være selvstendig næringsdrivende uten å være bundet til faste tider og timer. Wolt oppgir at 90 prosent av dagens budpartnere leverer som en sideaktivitet, med et gjennomsnitt på syv timer ukentlig.

– Vi anerkjenner at noen ønsker tryggheten ved faste skift og fastlønn, og vi er glade for nå også å kunne tilby dette, forteller Stenersen.

De ansatte budene vil dekke behov som: 

    • Større leveranser som krever høy kapasitet.
    • Tidskritiske oppdrag med strenge tidskrav. 
    • Leveranser som krever spesialkompetanse.
    • Utforskning av nye forretningsmuligheter.

Wolt opplyser at pilotprosjektet i Oslo baserer seg på erfaringer fra Finland, hvor selskapet har gjennomført en lignende modell det siste året. Hvis prosjektet viser seg å være vellykket, kan modellen rulles ut i flere norske byer.

Powered by Labrador CMS