– Vi håper og tror kampanjen vil påvirke vårt omdømme positivt og skape bedre forståelse for bransjens samfunnsbidrag, samt at det blir enklere å få unge til bevisst å velge vår bransje som karrierevei, sier Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport.Click to add byline
Skal gi logistikkbransjen et løft med nasjonal kampanje
«Logistikk. Veien til Verdi.» det er budskapet i en ny omdømmekampanje fra NHO Logistikk og Transport.
NHO LT lanserer kampanjen «Veien til verdi!» for å øke bransjens synlighet og attraktivitet som arbeidsgiver.
Kampanjen retter seg mot unge, beslutningstagere og bransjen selv for å fremme forståelse for logistikkens samfunnsbidrag.
Initiativet inkluderer annonsering i ulike medier og sosiale plattformer for å nå bredt ut og skape stolthet internt i bransjen.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
NHO LT har tatt initiativ til en kampanje for å øke
synligheten til bransjen og øke attraktiviteten til den som arbeidsgiver. Slagordet
til kampanjen er «Veien til verdi!», og målet er å synliggjøre logistikkbransjens
bidrag for å få varer frem og dermed bidra til å realisere norsk verdiskaping.
– Vi håper og tror kampanjen vil påvirke vårt omdømme
positivt og skape bedre forståelse for bransjens samfunnsbidrag, samt at det
blir enklere å få unge til bevisst å velge vår bransje som karrierevei, enten
de tar en master eller ønsker å bli lærling, sier Are Kjensli.
I kampanjen ønsker NHO LT å vise hva logistikksektoren faktisk betyr for norsk næringsliv. Blant annet med denne plakaten.Click to add byline
Kampanjen starter 24. mars i sosiale medier og i et utvalg
papir- og nettmedier. Den vil gå utover våren og også i forkant av valget,
opplyser NHO LT.
Må tiltrekke seg de beste hodene
Kampanjen er initiert av styret i NHO LT og Mona Juell,
Silje Skogstad og Robin Olsen har vært med i gruppen som er ansvarlig for
kampanjen, sammen med Are Kjensli og Ole A. Hagen. Kampanjen er utviklet av
kommunikasjonsbyrået Apeland.
– Vår bransje må tiltrekke seg de beste hodene og komme på
listen over attraktive arbeidsgivere. Vi må vise hvor viktig bransjen er, og at
vår verdiskapning er like stor som sjømatnæringen, sier Ole Andreas Hagen, næringspolitisk
direktør i NHO LT.
Han forteller at kampanjen er ment å nå tre hovedmålgrupper;
de som kan tenke seg å jobbe i bransjen, beslutningstagere og bransjen selv.
– Vi ønsker å nå de som skal rådgi de som kan tenke seg å
jobbe i vår bransje. Det har vært mangelvare på rådgivere i videregående skole,
som peker på hvor bransje. Den andre målgruppen er beslutningstagere. Vi vet at
logistikken er viktig for andre bransjer, og derfor går vi ut i DN og Finansavisen
for å øke kunnskap og kjennskap til hvor viktig logistikk er, sier Hagen.
Budskapet i kampenjefilmene er å tydeliggjøre hvor viktig logistikk-sektoren er.
Trenger stolthet internt
Ole Andreas Hagen i NHO LT håper at logistikk-bransjens standing kan løftes både hos unge, kloke hoder, hos beslutningstagere og hos bransjen selv, med den nye kampanjen.Foto: Native Media
Til slutt ønsker NHO LT at de som faktisk jobber med
transport og logistikk skal løfte hodet litt og stikke brystkassa litt mer
frem.
– Vi må skape stolthet og få frem gode historier. Vi ønsker
å skape blest om en bransje som har underkommunisert seg selv, sier Hagen.
Kampanjen skyter bredt for å nå alle disse målgruppene. Det
skal som nevnt annonseres i DN og Finansavisen, men også digitalt på VG.no,
TV2.no, på TikTok og Snapchat, samt i bransjens egne organer, som Logistikk
Inside og Moderne Transport.
Målet er at i alle fall en del av den oppvoksende slekt faktisk
kan se for seg å jobbe med logistikk, og at bransjens betydning blir mer
synlig.
– Vi har jobbet med tematikken siden i fjor, og spurt «Hvorfor
er vi i bransjen?» Det vi ser er at mange er i bransjen av tilfeldigheter, og
ikke fordi det er noe de har hatt ambisjoner om. Det er få femåring som våkner
opp en morgen og finner ut at de vil jobbe med logistikk, sier Hagen. Nettopp
derfor blir sosiale medier en viktig kanal.
– Kanalene for å nå ungdommene er jo TikTok. De får infoen
sin fra VG på TikTok og Snapchat. Skal vi nå denne målgruppen må vi være der,
sier Hagen.
Kampanjen vil gå i tre faser, der den første starter nå.
Deretter vil det komme en ny giv i april/mai og én i august/september når
valget nærmer seg. For politikerne må også overbevises om bransjens relevans.
Silje Skogstad (Bring), Robin Olsen (Snart CargoNet) og Mona Juell (DHL) i styret i NHO LT, er blant de som står bak kampanjen.