Speditørenes grep om Samferdselsløftet
Krever realisering
Tirsdag lanserte NHO-sjef Ole-Erik Almlid Samferdselsløftet 2022-2033.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Dette er et viktig dokument for næringslivet, fordi infrastrukturen har så stor betydning for samfunnet vårt, sier næringspolitisk direktør i NHO LT, Ole A. Hagen, til Logistikkinside.no.
NHO LT, som i stor grad har vært med å utvikle og påvirke innholdet i dette innspillet til Nasjonal transportplan (NTP), understreker blant annet viktigheten av at næringslivets transporter, verdi- og jobbskaping vektlegges.
- Dette er et viktig dokument for næringslivet, fordi infrastrukturen har så stor betydning for samfunnet vårt, sier næringspolitisk direktør i NHO LT, Ole A. Hagen til Logistikkinside.no.
Viktig bidragsyter
NHO LT har bidratt med en rekke innspill og innhold i dokumentet, som ifølge Hagen, - vil være vår plattform både nasjonalt og regionalt i behandlingen av Nasjonal transportplan og frem mot Stortingsvalget i høst.
- Det skjer en rivende utvikling innen digitalisering (ITS/autonome kjøretøy, datafangst i transportsystemet, som f.eks. sensorer i veibanen som kan gi bedre informasjonsløsninger). Her trenger vi mer forskning og innovasjon, styrking av pilotordninger og forskningssenter for mobilitet, sier Hagen og fortsetter:
- Regionalt har våre foreninger bidratt med innspill til samtlige prosjektlister/infrastrukturprosjekter for alle transportformer.
NHO LT-direktøren ber innstendig om følgende:
- Godsterminalen på Alnabru trenger en rask oppgradering, og etter flere ti-års behandling må en løsning på Heggstadmoen i Trondheim landes, sier Hagen som også ber om at by-logistikk i kommunene må styrkes.
- NHO LT mener at de 10 største byene bør lage planer for sin by-logistikk, avslutter NHOs næringspolitiske direktør, Ole Andreas Hagen.