Enighet i lastebiloppgjøret
Onsdag 28. oktober ca. to timer på overtid kom Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet til enighet med NLF og NHO Logistikk og Transport. Se hva de ble enige om.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I streikeuttaket var det kjøring av bulk-gods som mel, gass, glass og betong og stykk-gods som blant annet omfatter kjøring ut til butikker.
Forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er fornøyd med at partene kom til enighet.
- Vi er fornøyde med at vi fant en løsning som gjør at vi unngår streik. Vi har fått gjennomslag for en heving av minstelønnssatsene og et tillegg til alle på 2 kroner. I sum er dette et resultat vi kan anbefale for medlemmene våre, sier Jæger.
Et flertall av forhandlingsdelegasjonen anbefaler oppgjøret. Nå skal forhandlingsresultatet ut på uravstemning til medlemmene i Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet 12. november. Dersom forslaget får flertall blant den samlede medlemsmassen er oppgjøret godkjent.
Meklingsresultatet:
- Det gis et generelt tillegg på 50 øre per time til alle innenfor overenskomstområdet fra 1. april 2020.
- Det gis et «Godsbransje-tillegg» på 1,50 kroner per time til alle innenfor overenskomstområdet fra 1. april 2020
- Minstelønnssatsen for faglærte og ufaglærte for 0-3 års (37,5 timers uke) heves med 6,30 kroner fra 1. oktober. Det samme gjelder 3- og 6-års satsene.
- For langtransport heves satsen for produktiv tid med 6,30 kroner til kr 115,41. Passiv sats settes til 43%.
- Matpengesatsen heves til 90 kroner
Det skal nedsettes to partssammensatte utvalg. Et utvalg på langtransport som skal se på avlønningen for langtransportsjåfører. Et kompetanseutvalg som blant annet skal klarlegge bransjens spesifikke kompetansebehov.
Sykepenger skal forskutteres for alle i bedrifter hvor det gjøres for noen grupper.