Sikkerhetslager til besvær hos Nille
VESTBY: De globale forsyningskjedene er i ulage. Det er egnet til å gi magesår selv for en logistikkveteran som Robert Steen i Nille.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Magesåret har riktignok ikke kommet enda, men billedlig talt tar jeg referansen. Det er ikke å overdrive å si at det vi opplever om dagen er ekstremt. Og dette er naturligvis ikke noe som er unikt for Nille, sier han til MT der han tar imot oss ved Nilles drøyt 20.000 m² store lager på Stormåsan i Vestby.
Utfordringen han snakker om handler om de effektene globale leveringsutfordringer, covid og krig har på de internasjonale gods strømmene.
– Vi har cirka 6000–7000 ulike vareartikler til butikk i løpet av et år, med et stort innslag av typiske sesongvarer. Det betyr at vi må ha varene i tide, selge de ut under et begrenset tidsvindu, før de taper seg i verdi eller eventuelt må lagres i ett år til neste sesongvindu åpner, forteller Steen, som ved nyttår gikk fra rollen som logistikkdirektør i Kid til tilsvarende rolle i Nille.
Doblet størrelsen på sikkerhetslageret
Effekten på lageret er at sikkerhetslageret har økt betydelig. Fra å ha en innebygget buffer på 2–4 uker har ved ankomst av nye varer som skal distribueres er nå denne økt til 8 uker.
– Et ekstra press på lageret nå er at man er litt prisgitt tilfeldighetene i forhold til når man får varer. På grunn av covid-oppblomstring i Kina må vi ta høyde for nedstengninger ved fabrikk, for forsinkelser ved terminal og havn samt ledetid til levering på kai i Norge. Frakten fra Asia kan ta alt fra 40 til 80 dager. Da må du jo ta utgangspunktet i at det kan ta 80 dager. Hva gjør du da når produksjonen og transporten går helt knirkefritt? spør han retorisk.
– Da står du der og må finne plass til varer som ankommer mye tidligere enn du hadde håpet, smiler han. Løsningen til nå har vært å spre varene til to ulike lagre. Ved hovedlageret på Stormåsan er det ikke plass til å ta unna alt samtidig til alle sesonger, men vi løser det på en god måte slik at vi har alt i rute til de ulike åpninger for sesonger, legger han til.
På utkikk etter noe nytt
Næringsparken på Stormåsan har utviklet seg noe enormt siden Nille flyttet inn som en ganske enslig svale for drøyt ti år siden.
– Da vi flyttet inn i lageret var det moderne og riktig. Men nå er vi i gang med å se på nye muligheter. Leiekontrakten går ut i 2025, forteller Steen.
– Hva er utfordringen med dagens lager?
– Satt litt på spissen har vi ca. 220.000 kubikkmeter med luft i lageret når det er helt tomt. Når det er stappfullt, fyller vi det med 46.000 kubikkmeter varer. En utnyttelse på 20 prosent er for dårlig, sier han og viser til at det blant annet er 5000 m² uten reoler samt store soner for varetorg og crossdocking som gjør at de ikke får utnyttet høyden godt nok.
Prosessen har allerede blitt satt i gang, uten at han vil avsløre hvor langt de har kommet.
Venter med automasjon
Nilles lager i Vestby forsyner 318 egeneide butikker i Norge. I tillegg er det noe salg via nettbutikk.
– Nettsatsingen vår har ikke vært all verden frem til nå. Under koronaperioden ble vi nærmest tvunget over på nett, men uten at vi egentlig var rigget for det. Dette er noe vi strømlinjeformer litt mer fremover. Det vil nok aldri bli noen dominerende del av virksomheten til Nille, men en god støttetjeneste som kan komplettere butikkene våre, sier Steen.
Ny leder for netthandel er ansatt og vil starte opp i Nille 1. august, samtidig vil vi implementere nytt WMS-system i løpet av juni og ikke minst en ny og moderne plattform for nett, vi gleder oss alle til lanseringen, smiler han.
Automasjonsgraden på lageret er lav i dag, og ifølge Steen ligger det ikke i kortene noen store oppgraderinger med det første.
– Kost/nytte-vurderingen tilsier at vi ikke vil tjene inn en investering i automatisering på de få årene som gjenstår før vi ser hvor vi ender opp med dagens løsning. Derfor er det mer naturlig å eventuelt se på automasjonsløsninger når vi skal gjøre endringer. Da vil jo det ligge inne som en del av businesscaset fra start, sier han.