RYDDER PLASS: Når varer ankommer «just in time» i en tid da alt er rigget for «longer time», må logistikkdirektør Robert Steen i Nille Srydde plass til mye nye varer på et smekkfullt lager.

Sikkerhetslager til besvær hos Nille

VESTBY: De globale forsyningskjedene er i ulage. Det er egnet til å gi magesår selv for en logistikkveteran som Robert Steen i Nille.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Magesåret har riktignok ikke kommet enda, men billedlig talt tar jeg referansen. Det er ikke å overdrive å si at det vi opplever om dagen er ekstremt. Og dette er naturligvis ikke noe som er unikt for Nille, sier han til MT der han tar imot oss ved Nilles drøyt 20.000 m² store lager på Stormåsan i Vestby.

Logistikk 2022

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO Aviant

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Steffen Larvoll, Nova Retail

Runar Wiksnes, Økonom, Virke

Loek Vredenberg, CTO IBM

Se fullstendig program og kjøp konferansebilett på: www.logistikk2022.no

Utfordringen han snakker om handler om de effektene globale leveringsutfordringer, covid og krig har på de internasjonale gods strømmene.

– Vi har cirka 6000–7000 ulike vareartikler til butikk i løpet av et år, med et stort innslag av typiske sesongvarer. Det betyr at vi må ha varene i tide, selge de ut under et begrenset tidsvindu, før de taper seg i verdi eller eventuelt må lagres i ett år til neste sesongvindu åpner, forteller Steen, som ved nyttår gikk fra rollen som logistikkdirektør i Kid til tilsvarende rolle i Nille.

Doblet størrelsen på sikkerhetslageret

Effekten på lageret er at sikkerhetslageret har økt betydelig. Fra å ha en innebygget buffer på 2–4 uker har ved ankomst av nye varer som skal distribueres er nå denne økt til 8 uker.

– Et ekstra press på lageret nå er at man er litt prisgitt tilfeldighetene i forhold til når man får varer. På grunn av covid-oppblomstring i Kina må vi ta høyde for nedstengninger ved fabrikk, for forsinkelser ved terminal og havn samt ledetid til levering på kai i Norge. Frakten fra Asia kan ta alt fra 40 til 80 dager. Da må du jo ta utgangspunktet i at det kan ta 80 dager. Hva gjør du da når produksjonen og transporten går helt knirkefritt? spør han retorisk.

– Da står du der og må finne plass til varer som ankommer mye tidligere enn du hadde håpet, smiler han. Løsningen til nå har vært å spre varene til to ulike lagre. Ved hovedlageret på Stormåsan er det ikke plass til å ta unna alt samtidig til alle sesonger, men vi løser det på en god måte slik at vi har alt i rute til de ulike åpninger for sesonger, legger han til.

På utkikk etter noe nytt

Næringsparken på Stormåsan har utviklet seg noe enormt siden Nille flyttet inn som en ganske enslig svale for drøyt ti år siden.

– Da vi flyttet inn i lageret var det moderne og riktig. Men nå er vi i gang med å se på nye muligheter. Leiekontrakten går ut i 2025, forteller Steen.

– Hva er utfordringen med dagens lager?

– Satt litt på spissen har vi ca. 220.000 kubikkmeter med luft i lageret når det er helt tomt. Når det er stappfullt, fyller vi det med 46.000 kubikkmeter varer. En utnyttelse på 20 prosent er for dårlig, sier han og viser til at det blant annet er 5000 m² uten reoler samt store soner for varetorg og crossdocking som gjør at de ikke får utnyttet høyden godt nok.

Prosessen har allerede blitt satt i gang, uten at han vil avsløre hvor langt de har kommet.

Venter med automasjon

Nilles lager i Vestby forsyner 318 egeneide butikker i Norge. I tillegg er det noe salg via nettbutikk.

– Nettsatsingen vår har ikke vært all verden frem til nå. Under koronaperioden ble vi nærmest tvunget over på nett, men uten at vi egentlig var rigget for det. Dette er noe vi strømlinjeformer litt mer fremover. Det vil nok aldri bli noen dominerende del av virksomheten til Nille, men en god støttetjeneste som kan komplettere butikkene våre, sier Steen.

Ny leder for netthandel er ansatt og vil starte opp i Nille 1. august, samtidig vil vi implementere nytt WMS-system i løpet av juni og ikke minst en ny og moderne plattform for nett, vi gleder oss alle til lanseringen, smiler han.

Automasjonsgraden på lageret er lav i dag, og ifølge Steen ligger det ikke i kortene noen store oppgraderinger med det første.

– Kost/nytte-vurderingen tilsier at vi ikke vil tjene inn en investering i automatisering på de få årene som gjenstår før vi ser hvor vi ender opp med dagens løsning. Derfor er det mer naturlig å eventuelt se på automasjonsløsninger når vi skal gjøre endringer. Da vil jo det ligge inne som en del av businesscaset fra start, sier han.

Powered by Labrador CMS