Norges største klimasatsing på lastebiler
Nor-log bestiller 30 tunge lastebiler på biogass. Dermed er gruppen på klima-toppen innen norsk godstransport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Målet er å gjøre hele flåten på rundt 500 lastebiler klimanøytral. Lastebilene står for ca. 2,5 tonn CO2-utslipp årlig i Norge.
- Med biogass har vi funnet en klimanøytral løsning for tunge lastebiler. Målet er at hele flåten blir klimanøytral, sier konsernsjef Lars Arne Brøttem i en pressemelding.
Elektriske løsninger ikke er aktuelle for så tunge lastebiler (50 tonn totalvekt).
Baner vei
- Etter å ha vurdert ulike løsninger er Nor-log derfor kommet til å ville satse på flytende biogass, sier konsernsjefen i Nor-log Gruppen.
Flytende biogass øker rekkevidden og er godt egnet for de tyngste kjøretøyene. Dette baner vei for en ny klimasatsing innenfor tunge kjøretøy i Norge.
- Med biogass har vi funnet en klimanøytral løsning. Målet er at hele vår flåte med egne lastebiler gradvis skal skiftes ut med klimanøytrale løsninger, sier Lars Arne Brøttem og understreker at sammen med elektrisk drevne kjøleaggregater blir dette en svært god løsning både utslipps- og støymessig.
Denne investeringen alene reduserer selskapets klimautslipp med 3360 tonn CO2ekvivalenter, og utgjør om lag 10 prosent av konsernet samlede utslipp. Nor-log Gruppen er blant Norges største godsaktører på veien.
Biogassen skal leveres av selskapet Air Liquide, og produseres blant annet hos Greve Biogass i Vestfold & Telemark og hos Veas biogassanlegg i Asker.
- Gjennombrudd
- For oss er dette et gjennombrudd for leveranser av flytende biogass til de tunge lastebilene, og derfor av stor betydning for vår utvikling av ny bærekraftig produksjon og distribusjon av biogass, sier Frode Halvorsen, adm. direktør i Air Liquide Skagerak.
Bilene leveres av Volvo Norge og Norsk Scania og settes i trafikk i Vestfold, Telemark, Buskerud, Oslo, Vestland og Rogaland og de første bilene vil være i drift i løpet av høsten.
Ståle Gjerde og Kaj Gjerstad, ansvarlig for materiell i datterselskapene Suldal Transport og Miniekspress har over lengre tid jobbet med billeverandørene for å kartlegge klimanøytrale alternativer og ser frem til å få de første bilene ut på veiene. Det samme gjør daglig leder Erlend Pekeberg i datterselskapet Nor-log Thermo.
Nor-log Gruppen er morselskap for Suldal Transport AS, Miniekspress Transport AS og Nor-log Thermo AS. Selskapet har 530 ansatte og sysselsetter 250 egne og 235 innleide biler og sjåfører. Konsernet har et landsomfattende nett med 19 terminaler og omsetter for 1,5 milliarder kroner i 2020.S