Scania R 770 XT V8 6x4 Highline, tungtransport. Denne kan bli en hit i Norge.

Scanias gjerrige råskinn

- Jeg vet at mange av våre kunder kommer til å oppleve ren glede over å kjøre et så fantastisk arbeidsredskap, sier Alexander Vlaskamp hos Scania om lastebilprodusentens nye V8-motor med 770 hk.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Scania lanserer nå fire nye V8-motorer på 530, 590, 660 og 770 hk. Med forbedringer i motorene og drivverket, skal motorene bruke betydelig mindre drivstoff enn de litt svakere V8-motorene de tar over for.

Scanias nye V8-motorer tilbyr rekordhøy effekt forbedret drivstoffeffektivitet. Totalt kan besparelsen være opp mot seks prosent «eller mer under rett forhold».

Drivstoffbesparelser i den størrelsen utgjør en stor forskjell for en transportbedrift.

- Ved overgangen til fossilfrie transporter, må vi gjøre alt vi kan for att forbedre dagens løsninger, sier Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Head of Sales and Marketing.

- Man kan ikke la sitt hus brenne ned til grunnen bare fordi et nytt hus er i ferd med å oppføres. Overgangen må være smidig.

Drivstoffbesparelsene er resultatet av omfattende finjusteringer og utviklingsinnsatser fra Scanias ingeniører. Det handler om å utvikle forbrenningsmotorene til å bli enda mer effektive og miljøvennlig.

70 nye komponenter er på plass i motorene. Disse sørger for lavere intern friksjon, høyere kompresjon, forbedret etterbehandlingssystem og et nytt motorstyringssystem.

EMS-systemet (Engine Management system) kommuniserer med AMS (Aftertreatment Management System). Begge er kritiske systemer for å tilfredsstille nåværende og kommende Euro 6-reguleringer om NOx og partikler. (ikke bare når lastebilen er ny, men også over tid; reguleringen krever minst syv år eller 700.000 kilometer).

Scania har lagt til en ny løsning der AdBlue-innsprøytningen skjer i to steg: en gang direkte inn rett etter eksosbremsen og andre dose i «normal» posisjon i lyddemperen. Med en ekstra dosering, forbedres fordampningen av AdBlue under lav belastning da temperaturen er høyere nær manifolden. Den ekstra dosen forbedrer etterbehandlingsstrategien og bidrar til bedre drivstofføkonomi.

Den oppdaterte V8-serien, er utstyrt med nytt høytrykk-drivstoffpumpe der elementene er individuelt kontrollert (AIM, Active Inlet Metering). Det overordnede trykket og innløpskontroll vil forbedre nøyere diagnostikk, økt oppetid og ytelse. Den nye pumpen er optimalisert for å minimere oljeforbruk i motor. Kompresjon og maks sylindertrykk har blitt økt for å forbedre forbrenning videre og drivstoffeffektivitet.

Den høyeste effekten noensinne

Det mest spektakulære, og det som tiltrekker seg mest interesse, er den nye toppmodellen på 770 hk og 3700 Nm.

Det var versert bilder av Scania med 770 i grillen på sosiale medier i lang tid. Dette bildet er imidlertid sent ut av Scania selv, sammen med en pressemelding om at de nå tilbyr en ny og forbedret V8-serie med 770 hk som største motor.

Den nye DC16 123-motoren, med massive 770 hk, erstatter den tidligere toppmodellen med 730 hk. Forskjellen mellom dem, er at 770 hk V8 er basert på samme, oppdaterte, plattformen som resten av den nye V8-serien.

- Den økte kraften kommer i kombinasjon med store drivstoffbesparelser. Besparelser vi oppnådde takket være implementering av våre nyeste teknologier. Den har kun AdBlue-etterbehandlingssystem, en robust fast-geometri kulelagerturbo og samme type eksosmanifold som de tre andre V8-motorene, sier Göran Lindh, sjefingeniør for Scania V8-motorer.

- Det er sannsynligvis den sterkeste, serieproduserte, lastebilmotoren som produseres, sier Vlaskamp.

Men når og hvor er det nødvendig med så stor kraft?

- Motoren er selvsagt ikke noe alle trenger, men vi ser en økt etterspørsel etter lastebiler som kan håndtere bruttovekter på 60 tonn og mer, spesielt for modulvogntog, sier Alexander Vlaskamp.

- Den raskeste måten å øke transporteffektiviteten, er ved å bruke lengre og tyngre vogntog. Den økte drivstofforbruket for tyngre lastebiler kompenseres ved økt lastekapasitet. Det gir en brukbar CO₂/tonn-kalkyle og dessuten er det mulig å kjøre Scania V8 på fornybart biodrivstoff.

- Den økte kraften kommer i kombinasjon med store drivstoffbesparelser. Besparelser vi oppnådde takket være implementering av våre nyeste teknologier. Den har kun AdBlue-etterbehandlingssystem, en robust fast-geometri kulelagerturbo og samme type eksosmanifold som de tre andre V8-motorene, sier Göran Lindh, sjefingeniør for Scania V8-motorer.

- 770 hk V8-kundene er ute etter best totaløkonomi

Det er naturlig at etterspørselen etter Scanias V8-motorer er størst i land der høyere bruttovekter tillates – spesielt i de nordiske landene.

Men også i andre markeder, blant annet Italia og Spania og visse markeder utenfor Europa, velger mange en V8 på grunn av bratte og utfordrende veier.

- Vi har et tydelig bilde av hvor de første 770 hk-lastebilene kommer til å utgjøre en forskjell Det finnes sterke rasjonelle grunner til å bestille en slik lastebil. Disse kundene er ute etter den beste totaløkonomien, vel vitende om det faktum at økt last innebærer økt effektivitet, økt inntjening og en høyere andrehåndsverdi. Samtidig vet jeg at mange av våre kunder kommer til å oppleve ren glede over å kjøre et så fantastisk arbeidsredskap, sier Alexander Vlaskamp.

- Sparer 3000-4000 liter årlig

Samtidig som elektrifisering ligger øverst på dagsorden, er verden fortsatt avhengig av lastebiltransporter som gjennomføres med forbrenningsmotorer. Derfor er Scanias nye V8-motorer viktige:

- En gjennomsnitt lastebil i langtransport i Europa kjøres ca. 150.000 kilometer i året, sier Alexander Vlaskamp.

- En besparing i land der lengre og tyngre vogntog tillates, er 3000–4000 liter per år for en lastebil med vår nye V8 – en fantastisk prestasjon på alle måter.

Powered by Labrador CMS