Anklages for organisert sosial dumping
Lederen av det nye Transport- og Logistikkforbundet (TLF), Svein Furøy, anklages for sosial dumping.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Først ble Furøy vraket som leder av Yrkestrafikkforbundet, så meldte han seg ut da han ikke fikk den satsingen på godstransport som han ville. Nå har han startet et nytt transportforbund med tariffavtale uten AFP-ordning. – Sosial dumping, mener Transportarbeiderforbundet (NTF).
Ifølge Furøy selv var en styrking av godsdelen i YTF årsak til etableringen av det nye forbundet TLF.
Målet er 1000 nye medlemmer det første året innen godstransport, lager og logistikk. Med andre ord innen bransjer som LO-forbundet, Norsk Transportareiderforbund, organiserer medlemmer i. TLF har derimot ingen tilknytning til verken LO eller YS, skriver Fri Fagbevegelse.
Leder Lars Morten Johnsen i NTF mener TLF ikke kan regnes som et fagforbund, men tror det kan bli tyngre å organisere medlemmer med enda et forbund.
– Jeg ser ikke dette som noe fagforbund. De vil ikke kunne få tariffavtale med noen hovedorganisasjon, da disse har AFP-ordning som TLF ikke vil ha, sier Johnsen.
– Dårligere vilkår
Han synes det er underlig at TLF sitt argument for å få medlemmer er å gi dem dårligere vilkår enn de tariffavtalene som allerede eksisterer.
– Det er ikke tvil om at for å få innflytelse må et betydelig antall sjåfører engasjere og organisere seg, men de eneste som vil ha glede av TLF er arbeidsgiverne, siden organisasjonen ikke vil få tariffavtaler med hovedorganisasjonene som er dårligere enn de som ligger der allerede, sier Johnsen som er krystallklar på at det TLF tilbyr sine medlemmer er dårligere enn det de har mulighet til å få gjennom de eksisterende hovedavtalepartene.
– Å skulle gå for en tariffavtale uten pensjonsordning, er ingenting annet enn organisert sosial dumping, sier Johnsen.
Han utelukker imidlertid ikke at TLF kan få en del medlemmer, men er ikke redd for konkurransen.
NTF-lederen mener etableringen av TLF er å gå helt feil vei.
– Det vi ser ellers i samfunnet er at man bygger større og bredere allianser gjennom samarbeid og sammenslåinger for å få større påvirkning. Det TLF gjør er jo det helt motsatte, understreker Lars Morten Johnsen.
Spesiell bransje
– Dette dreier seg ikke om sosial dumping. Godsbransjen er spesiell siden bare 12-13 prosent av sjåførene er organisert. Det betyr at en forsvinnende liten del av sjåførene og bedriftene har AFP-ordninger. Svært mange av bedriftene vil heller ikke ha råd til det, med mindre staten tar en del av regninga og får AFP-ordningen allmenngjort. Inntil det kommer på banen, har vi valgt å lage en tariffavtale uten AFP. Derimot er jeg helt enig med Lars Johnsen i at organisasjonsgraden må opp, og derfor er det de uorganiserte vi forsøker å få tak i. Vi og NTF har veldig mange sammenfallende interesser. Ambisjonen er å organisere bransjen som helhet, da vil vi sammen også stå sterkere overfor myndighetene, sier TLF-leder Svein Furøy som avslører at målet om 1000 medlemmer innen det første året allerede er innen rekkevidde.
– Hvis det fortsetter som nå, er vi der om en ukes tid. Nå har vi mellom 800 og 900 medlemmer, så dette har gått over all forventning, sier han, og legger til at anslagsvis 90 prosent av medlemmene har vært uorganisert tidligere.
– Vi har ingen direkte kjennskap til hvor de kommer fra, men av kommentarene vi får på innmeldingene, så anslår jeg at rundt ti prosent har vært medlemmer i YTF og NTF tidligere, sier han.