Vlantana Norge sier opp ansatte
Har ikke oppdrag til alle sine 160 sjåfører etter at flere store norske kunder har sagt opp sine avtaler med selskapet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vlantana Norge har, med bakgrunn i den vanskelige situasjonen selskapet befinner seg i med sviktende oppdragsmengde, startet samtaler med de litauiske ansatte om oppsigelser.
Situasjonen har oppstått etter at Vlantana Norge ikke fulgte regelverket i ansettelsen av sjåfører og lønn til sjåførene. I etterkant har blant andre DB Schenker og PostNord sluttet å benytte seg av Vlantana Norge.
- Oppsigelsene håndteres i henhold til lover og regelverk, og de ansatte som forlater Vlantana Norge tilbys jobb i andre land, skriver selskapet i en pressemelding.
Oppsigelsen kommer som følge av færre oppdrag og varsel om lavere aktivitet fra noen av
selskapets kunder i Norge. I Vlantana arbeider det i dag rundt 160 sjåfører, som alle er fra Litauen.
- På bakgrunn av at samtalene fortsatt pågår, har ikke Vlantana Norge på nåværende tidspunkt mulighet til å gå ut med tall på hvor mange sjåfører dette gjelder, står det i meldingen.
- Dette er en vanskelig periode for alle oss i Vantana Norge, og spesielt for sjåførene. Vi befinner oss i en svært utfordrende situasjon, og skulle ønske at vi slapp oppsigelser. Vi jobber nå med å løse dette på en ryddig og skikkelig måte, og alle sjåfører som blir sagt opp får tilbud om arbeid i andre land i Vlantana-systemet, sier daglig leder i Vlantana Norge, Terje Larssen.
Ny kalkulering av sjåførenes arbeidstimer
Selskapet har foretatt en ny kalkulering av sjåførenes arbeidstimer for «å sørge for at eventuelle feil i kalkulering av lønn blir rettet opp». Dette gjelder «for de månedene selskapet har fartsskriverdata, fra januar til september 2019».
I oktober og november har sjåførene, ifølge Vlantana Norge, «mottatt lønn beregnet i henhold til forskrift om arbeidstid, innenfor veitransport og forskrift om delvis allmenngjøring av tariffavtaler for godstransport på vei».
Det står videre i pressemeldingen:
«Disse månedene er regnet riktig, og det er derfor ikke behov for rekalkulasjon for oktober
november. Foreløpige kalkuleringer viser at flere av sjåførene har penger til gode. Dette blir nå etterbetalt til de det gjelder når endelige avtaler med sjåfører om utestående beløp er inngått. Kalkuleringen viser også at selskapet har penger utestående fra noen sjåfører. Dette skyldes feilutbetalte diettpenger og arbeidsgivers dekning av reiseutgifter. For å sikre korrekte tall, vil selskapet dobbeltsjekke data. Selskapet har uansett bestemt at selskapets eventuelle tilgodehavende mot de ansatte ikke skal kreves inn.»
Skal bevise at feil er rettet opp
Vlantana Norges fokus er å rette opp feilene som er gjort slik at selskapet til enhver tid følger norske lover og regler:
- Vi arbeider nå med fullt trykk for å bevise for myndighetene at vi har rettet opp i det som har vært feil og fått på plass system som sørger for at det aldri skjer igjen, og å trygge kundene våre på at Vlantana Norge selvfølgelig skal følge norske lover og regler. Samtidig fortsetter vi driften, og har fokus på å levere gode tjenester for kundene våre hver dag fremover, sier Larssen.