Renault Express laveste forbruk noensinne
NY: Det er svært sjelden det kommer helt nye varebiler på markedet, Renault Express er en slik. I tillegg byr den også på en svært så positiv opplevelse.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Renault Express
Motor, type | Blue dCi 95 |
Slagvolum | 1461 cm3 |
Maks. effekt | 95 hk v/3000-3750 o/min |
Maks. dreiemoment | 240 Nm v/ 1750-2000 o/min |
EU-forbruk kombinert | 5,0-5,5 l. pr. 100 km |
CO2-utslipp | 131-144 g/km |
Kjørerute | 200 km |
Drivstofforbruk | 0,4 l/mil** |
Total kjøretid | 205 minutter |
Gjennomsnittshastighet | 58,3 km/t |
Type girkasse / antall trinn | Manuell/6+1 |
Drivhjul | Forhjul |
Dekkdimensjon testbil | Kumho Eco Wing ES31 185/65 R 15 |
Tillatt totalvekt | 2002 kg |
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel m/ full tank | 1420 kg/900 kg/520 kg |
Egenvekt i vognkort | 1379 kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 980 kg/1120 kg |
Utregnet nyttelast totalt | 582 kg |
Maks. tilhengervekt | 1200 kg |
Tillatt kuletrykk | 75 kg |
Aktuell vekt i test | 1800 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 4393 mm/1811 mm/1775 mm |
Akselavstand* | 2812 mm |
Bakkeklaring | 160 mm |
Varerom l / b / h* | 1915 mm/1416 mm/1246 mm |
Volum varerom* | 3,3 m3 |
Skillevegg bygger inn i varerom | 13 cm |
Bredde mellom hjulkasser* | 1170 mm |
Lastehøyde* | 569 mm |
Dørtype bak / b / h* | Dobbeldør/1172 mm/1100 mm |
Sidedør høyre - b / h* | 716 mm/104 cm |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 125 cm |
Lengde nedkant frontrute – bakveg | 151 cm |
Bredde døråpning førerdør | 71 cm |
Lengde på sitteputen i førersetet | 48 cm |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 113 cm |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 54 cm |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 99 cm |
Justering sete lengderetning / høyde | 18 cm/4 cm |
Justering ratt høyde | 4 cm |
Gulvhøyde, fra bakken | 27 cm |
Høyde stigtrinn | 36 cm |
* Opplysninger fra fabrikk ** Grunnet fylleproblemer er forbrukstallene hentet fra bilens forbruksmåler
Renault Express er designet som en rimelig innstegsmodell som skal ha lave eierkostnader. Bilen innfrir absolutt både når det gjelder innkjøpspris og ikke minst når det kommer til drivstoffkostnader. Innvendig finner vi et helt enkelt og funksjonelt førerhus. Her er alt du har behov for og litt til. «Kjekt å ha, men ikke nødvendig å ha»-utstyret som drar opp kostnadene, glimrer imidlertid med sitt fravær.
Laveste forbruket vi har målt
Den største positive overraskelsen er dieselforbruket. Vi laster bilen til 60 prosent av tillatt nyttelast og kjører en runde rundt Oslo med mye stigninger som krever ekstra drivstoff. Her legger vi raskt merke til at bilen har meget godt moment og klarer stigningene med forholdsvis lavt turtall. Dette til tross for at maksimalt dreiemoment først oppnås på 1750 omdreininger. Motoren hadde kun gått ca. 500 kilometer da vi startet testen, noe som absolutt ikke skal være gunstig for forbruket da den har langt igjen før den er skikkelig innkjørt. Vi må tillegge at forbruksmålingen denne gangen er med grunnlag i bilens egne instrumenter, da en nøyaktig måling ikke lot seg gjøre grunnet problemer med dieselpåfyllingen.
Forbruket vi oppnådde var 0,4 liter pr. mil, som er langt lavere enn noe resultat vi tidligere har hatt i denne testen. Rett før vi kjørte ned i Oslofjord-tunellen hadde vi et snitt på 0,38 liter, men med stigningen opp på andre siden og motorveiskjøring tilbake til utgangspunktet steg forbruket noe de siste milene.
Lasterommet
En annen positiv overraskelse er lasterommet. Det skiller kun noen få kilo mellom oppgitt vekt og den faktiske vekten da vi kontrollveide. Det betyr at den kan laste 580 kilo, eller nesten like mye som mange 3,5-tonnere med skap og bakløfter.
Det er godt med festepunkter og belysningen er god. En liten ting vi ikke liker er åpningen av den høyre bakdøren som er litt inn på dørpanelet og vil være vrient tilgjengelig dersom du har en litt høyere pall enn den vi benyttet.
Bilen satte seg veldig på bak fjærene med vår 350 kilos pall. Det gjør at man får en oppfattelse av at bilen er baktung, men dette gjorde seg ikke veldig gjeldende under kjøring.
Kjøreopplevelsen
Uten last fremstår Expressen som ganske sporty og sitter godt på veien. Med last så blir den noe mer sedat, men fremdeles er det gode kjøreegenskaper. Selv om den setter seg godt på fjæringene, så er det ikke noe å si på fjæringskomforten under kjøring med last. Bilen er lett på styringen, nesten for lett under motor- og landeveiskjøring da det er ønskelig med litt mer motstand. For en som kjører mye bykjøring vil muligens det faktum at bilen kun leveres med manuelt gir være en liten nedtur. Men både clutch og girkasse fungere bra og bilen er lett å gire.
Det er litt høyt innvendig støynivå, og kvaliteten på høyttalere og Bluetooth-mikrofon er ikke blant de beste vi har opplevd, men langt fra det dårligste. Vi fant innimellom at det var vrient å få touchskjermen til å reagere, men med de viktigste funksjonene for lyd og radiokanalvalg, samt at Apple Carplay og Siri fungerte godt, så var ikke dette noe stort problem.
Totalopplevelsen av bilen er dermed meget god, her får vi det vi trenger og alt virker solid sammenskrudd.