Skal forsyne industrien med plastpaller
SmartRetur ønsker å tilby industrikunder de samme fordelene som dagligvarebransjen har i dag, med bruk av plastpaller.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Norge og Sverige har plastpallen i stor grad tatt over for den tradisjonelle europallen innen dagligvarehandelen, takket være suksessen Norsk Lastbærer Pool har hatt med sine plastpaller. SmartRetur har siden 2020 hatt lisens og rettigheter på den samme typen paller i Finland og Danmark, og jobber for å få samme gjennomslag der.
Nå skal SmartRetur også levere plastpaller også i Norge, men da til en ny bransje, nemlig industrien, kunne konsernsjef Søren Eriksen fortelle under et kundeseminar i SmartReturs lokaler på Fugleåsen tirsdag.
– Verdens beste pall
SmartRetur vil tilby plastpaller i en pool-løsning, slik NLP gjør. Pallene vil også være identiske med den velprøvde pallen dagligvarebransjen bruker i dag, bare at den vil være svart i stedet for grå.
– Den plastpallen dagligvarebransjen bruker i dag, er verdens beste pall. Den vil vi nå tilby til et nytt marked, sier Eriksen.
Ordet plast har ikke så god klang i miljøkretser. Men plastpallen er det bærekraftige alternativet sammenlignet med trepallen. Å hugge ned skog for å lage paller som holder et drøyt år, før de må byttes ut er ikke bærekraftig. En plastpall holder minst ti år, før plasten gjenvinnes og det lages en ny pall av materialet. Analyser viser at en plastpall kutter CO₂-utslippet med rundt en tredjedel sammenlignet med en pall av tre – om man beregner ut fra hele livssyklusen.
Samtidig avgir en plastpall mye mindre støv og er mye lettere å rengjøre enn en trepall.
Sporbart
Plastpallens ulemper er todelt. Den har en høyere innkjøpskost, og det er nødvendig å ha kontroll på hvor de befinner seg og sikre en god returordning. Alle plastpallene til SmartRetur er RFID-merket, og er også utstyrt med en luke som gjør det mulig å montere ytterligere sporing i pallene.
Det SmartRetur ønsker, er å etablere et økosystem for plastpaller for kundene, som skal få stabil tilgang på paller av god kvalitet til en forutsigbar kostnad.
For kostnaden på paller har mildt sagt ikke vært forutsigbar i det siste. I likhet med mange andre varer, har prisen på trepaller eksplodert. I januar 2021 lå gjengs pris på en ny europall på i underkant av 100 kroner. I dag koster samme pall 265 kroner.
– Og vi ser i enkelte tilfeller at de omsettes for opptil 300 kroner, sier CEO i SmartRetur Daniel Østbye.
Russisk tre – ukrainsk spiker
Årsakene til den eksplosive prisveksten er flere, blant annet økt etterspørsel, men spesielt krigen i Ukraina har sendt prisen til værs.
– Av pallene vi har på lager her på Langhus, tipper jeg at rundt 60 prosent har trevirke fra Russland og spikre fra Ukraina, sier Søren Eriksen.
Med produksjon i de to nevnte land, sier det seg selv at produksjonen av paller har bremset kraftig de siste månedene. Prisveksten merkes av vareeierne, noe som gjenspeiles i at hele 32 av 34 inviterte bedrifter tok seg tid til en halv dags seminar om paller hos SmartRetur nå rett før sommerferien.
Holder pallene i landet
For SmartRetur er det viktig å holde pallene som er tilgjengelig i Norge, eller i alle fall Skandinavia – selv om prisen på paller er enda høyere i resten av Europa.
– Dette er blitt et ettertraktet produkt de siste månedene. Vi kunne solgt pallene til Tyskland og Nederland og fått dobbelt pris, men det ville vært som å pisse i buksa for å holde seg varm. Vi er opptatt av gjenbruk og å holde pallene i omløp og å reparere det som kan repareres, sier Eriksen.
Ved SmartReturs anlegg på Langhus sorteres innkomne paller automatisk, og paller som må repareres sorteres ut. Ifølge produsenten repareres oppimot 99 prosent av de ødelagte pallene.
Plastpaller er nok ikke for alle, det er nok mest aktuelt for dem som har et relativt lukket system uten for mange eksterne leverandører. Men med plastpaller nå i porteføljen håper Eriksen at plastpallene kan ta noe av presset ut av markedet.
– Det vil ikke passe for alle, men om vi kan få 10–20 prosent av markedet over på plast, vil det avlaste etterspørselen etter trepaller, sier Eriksen.