Covid-drevet vekst for PostNord
PostNord Norge har hatt en sterk resultatforbedring i tredje kvartal, som følge av økt netthandel.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Pandemiåret 2020 har gitt en formidabel økning i netthandelen. Det gjenspeiler på bunnlinjen til PostNord Norge.
Driftsresultatet etter årets ni første måneder ble 69 millioner kroner, mot 26 millioner kroner i samme periode i fjor (+ 165 %). Inntektene var 3297 millioner kroner i årets ni første måneder (+ 7,2 % fra i fjor).
Pakkevekst
I tredje kvartal isolert er driftsresultatet på 15 millioner kroner, mot et negativt resultat på ni millioner kroner tilsvarende kvartal i 2019.
- Resultatforbedringen skyldes i hovedsak en sterk pakkevekst i netthandelen, som ventes å fortsette i 4. kvartal. Siste kvartal har vanligvis langt høyere omsetning enn resten av året på grunn av Black Week og julehandelen, sier administrerende direktør Robin Olsen.
Lønnsomheten er fortsatt ikke kraftig med en driftsmargin på drøyt to prosent. Likevel gjør PostNord investeringer for å møte den ventede langsiktige veksten i netthandel. I høst er godsterminalen på Langhus syd for Oslo utvidet med 10.000 m² og doblet kapasiteten til mer enn 200.000 pakker i døgnet.
- Planene er å tredoble pakkekapasiteten i Norge innen 2025, sier Olsen.
Bygger nytt i Bergen
- Vi har besluttet å investere i en ny godsterminal i Bergen på 5 000 m2. Den nye terminal vil ha en kapasitet på 60.000 pakker i døgnet, og det gjøre oss forberedt på økt netthandel på Vestlandet i årene fremover, sier Olsen.
Kommunikasjons- og markedsdirektør Ole Hagen forteller til MTlogistikk.no at det ikke er avklart ennå hvor den nye terminalen i Bergen skal ligge. PostNord må i likhet med DB Schenker flytte fra dagens anlegg på Nygårdstangen innen 1. januar 2022, så det haster med å få på plass en løsning.
- Vi har fått avklaring fra styret om at vi kan investere i ny terminal, og vi jobber intenst med å få på plass avtale om ny lokasjon, sier Hagen.
Grønn suksess
PostNord-konsernet nådde i september 2020 målet om en reduksjon av klimagasser med 40 % sammenlignet med 2009.
- Dette viser at det er mulig å nå målet om å bli 100 prosent utslippsfrie i 2030 gjennom blant annet elektrifisering av kjøretøyparken, sier Olsen.