Ordfører i Holmestrand kommune, Elin Gran Weggesrud fikk æren av å klippe snoren sammen med Odd Larsen som har jobbet på Drammensavdelingen siden 1984 – og kunne med det offisielt åpne den nye terminalen på Hanekleiva, utenfor Drammen.Foto: PostNord
Åpning av ny terminal ved Drammen
Tirsdag. 28 mars var det offisiell åpning den nye PostNord-terminalen på Hanekleiva rett utenfor Drammen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
På knappe 5 måneder har PostNord nå åpnet ny terminal i Bergen, åpnet en ny lokasjon i Kristiansand – og sist ut i rekken nå åpning av en toppmoderne terminal på Hanekleiva.
Sør for
Drammen langs E18 har PostNord etablert en topp moderne logistikkterminal på Hanekleiva.
Den utgjør totalt 15.115 m² over to plan. Terminalen har vært i drift siden
høsten 2022, men den offisielle åpningen fant sted i dag, tirsdag 28. mars.
– For
to år siden besluttet vi å lokalisere oss her på Hanekleiva – og i dag kan vi
endelig offisielt åpne en toppmoderne terminal her rett utenfor Drammen. Med en
sorteringskapasitet på 15.000 pakker i timen vil terminalen vår her på
Hanekleiva bli viktig i mange år fremover. Denne terminalen vil bidra til at vi
i fremtiden kan tredoble kapasiteten vår i takt med pakkevolumene vi ser vil
komme, sier Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord Norge.
PostNords
samlede investeringer i terminaler i Norge er på over en milliard kroner de
siste årene. Investeringer for bedre og enklere distribusjon, raskere
sortering, økt kapasitet for innkommende og utgående gods, og ikke minst mer
bærekraftige anlegg. PostNord skal tredoble kapasiteten fra de hadde i 2020, og
frem til 2025.
– Denne
investeringsviljen vi nå viser vil føre til flere arbeidsplasser i Norge, og
den nye terminalen på Hanekleiva har en perfekt beliggenhet og gir grobunn for
videre vekst. Ingen i Norden investerer mer i logistikkfasiliteter enn PostNord
Norge – og investeringsviljen vår vil fortsette også i årene fremover med fokus
på Midt- og Nord-Norge, sier Olsen.
Terminalen
på Hanekleiva vil også være en stor bidragsyter til de ambisiøse klimamålene
PostNord har satt. Nå står utskiftning av bilparken for tur, slik at PostNord
når målet om å være fossilfrie i 2030. Allerede i 2025 skal logistikkselskapet
ha redusert karbonavtrykket med 40 prosent, sammenliknet med 2020.
10 ganger større enn tidligere terminal
– Vi har fulgt
dette prosjektet helt siden det bare var skog på Hanekleiva, så vi har gledet
oss i mange år, sier Roar L. Steen, distriktssjef i Drammen.
Den gamle terminalen på litt
over 1000 kvadratmeter var for lengst for liten. Den helt nye terminalen har et
fotavtrykk på 10.000 kvadratmeter og en annen etasje med kontor og
produksjonslokaler på 5500 kvadratmeter.
– Det
blir en heftig forskjell. Det blir en annen måte å drifte på, fra en manuell
terminal til en mer automatisert. Det er høy kompetanse og lang fartstid på de
som jobber her i Drammen, så det er bare å glede seg til fortsettelsen, avslutter
Steen.
Fakta om terminalen på Hanekleiva:
Modernisert: Topp moderne logistikkterminal på 15.155 kvadratmeter over to plan.
Økt kapasitet: Sorteringskapasitet på rundt 15.000 pakker i timen.
Bærekraft: Ladestasjoner for varebiler, lastebiler og privatbiler.
Enkel fremkommelighet: Sør for Drammen med sine totalt 107 porter og stor overbygd varebilrampe, blir PostNord-terminalen på Hanekleiva en av de mest moderne terminalene i landet.