PROACE-FAMILIEN: Da var den endelig komplett og Toyota Norge kan fra oktober vise nye Proace Max, oppgraderte Proace og Proace City i sine showroom.

Toyota maxer varebilutvalget

HAAG, NEDERLAND: Vi har for første gang fått kjøre alle de (nå) tre Proace-utgavene under Toyota Professional sitt pressearrangement i Nederland.

Publisert

Med introduksjonen av Toyota Proace Max kan Toyota Norge for første gang levere et komplett utvalg varebiler og Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge AS, legger ikke skjul på at organisasjonen er spente på mottakelsen. Alle tre tilbys enten med diesel eller batterielektrisk.

KUBIKK-GJENGEN: Fra 4,4 m3 (Proace City) til 6,6 m3 (Proace) og opp til 17 m3 (Proace Max)

– Det gir jo muligheter for å selge komplette pakker med varebiler i alle tre størrelser, kommenterer han.

I tillegg er nå både Proace og Proace City på plass i oppgraderte versjoner både innvendig, utvendig og med lengre rekkevidde på de elektriske. 

Hilux fortsetter som før, men i tillegg kommer den i mildhybrid-versjon i 2025 og så bør vi vel også ta med varebilversjonen av nye Land Cruiser som også kommer utover.

Stor nykommer

Toyota Proace Max er Norgesklar i løpet av oktober og da kan du velge mellom tre diesel-alternativer på 120, 140 eller 180 hestekrefter. I tillegg kommer den elektriske med 110 kWt batterikapasitet (brutto) og en rekkevidde på 420 kilometer WLTP. Både diesel- og batteriversjonen har forhjulsdrift.

Prisene er ikke klare i skrivende stund.

Toyotas varebiler

  • Toyota startet sin satsing på LCV i 1968 med Toyota Hilux
  • I 1969 kom Toyota Hiace
  • Stellantis-samarbeidet startet i 2016 med Toyota Proace
  • I 2019 kom lillebroren Toyota Praoce City
  • I 2021 kom begge disse med elektriske drivlinjer
  • I 2024 lanseres Toyota Proace Max og kompletterer Proace-familien
  • Toyota har avtale med Stellantis på dagens Proace-plattform ut 2030

2,2 diesel

Dieselmotoren er en rekkefirer på 2,2 liter og er kombinert med en sekstrinns manuell girkasse på det laveste effektrinnet. Med 140 og 180 hestekrefter er det i tillegg mulig å velge en 8-trinns automat. Proace Max har 90 liters dieseltank og forbruket (oppgitt fra fabrikk) skal ligge fra 0,75 til 1,04 liter på mila avhengig av versjon og kjøring. Dreiemomentet er 360 Nm (120 hk), 380 Nm (140 hk) og 410 Nm (180 hk), men Toyota har ikke oppgitt ved hvilket turtall dette er målt.

ELEKTRISK: Vi kjørte en Proace Max Electric i den versjonen som sannsynligvis vil bli bestlselgeren, nemlig L3H2 med 13 m3 varerom.

270 elektriske hestekrefter

Toyota Proace Max Electric har batterikapasitet på 110 kWt, en batteripakke som veier 650 kilo og som skal gi varebilen en WLTP-rekkevidde på 42 mil. Batteriteknologien heter «litium-ion NMC prismatic». Elmotoren yter 220 kW, eller 270 hestekrefter og gir 410 Nm i dreiemoment med kjøremoduset «power». Med modus «normal» får du 380 Nm og med «eco» får du 360 Nm.

AC-lading gjøres på normale 11 kW, men dette skal oppgraderes til 22 kW i 2025 opplyser Toyota. DC-hurtiglading skal komme opp i 150 kW, noe som gir 80 prosent på 55 minutter.

COMFORT: Comfort-modellene en syv-tommers skjerm som instrumentpanel, mens multimediaskjermen er en 10-tommers touchskjerm. Under girspaken finner vi en koppeholder. I tillegg er det flere oppbevaringsplasser i dashbordet.

40 minutter i Haag

På vår 40 minutter lange prøvetur med Proace Max rundt i Haag opplevde vi den som både stillegående (selv om varerommet med svært lite kledning) og lettkjørt. Det er nok heller førerposisjonen vi har noen bemerkninger på. Jeg blir sittende litt over rattet og savner flere innstillingsmuligheter på førersete og ratt.

Interiøret har bra med oppbevaringsmuligheter og koppholdere og føles solid og gjennomført. Vi kjørte utstyrstrinnet Comfort og da får infotainment-skjermen har en fin størrelse (10 tommer) og instrumentpanelet er på 7 tommer. Under girspaken finner vi en koppeholder. I tillegg er det flere oppbevaringsplasser i dashbordet.

Assistansesystemer

Bilen tilfredsstiller de nye forskriftene for sikkerhetssystemer som tro i kraft i 2024, både når det gjelder aktive og passive systemer.

LED: Frontlykter med Full LED er positivt.

Sidevind assistenten stabiliserer bilen ved mye vind og hjelper føreren til å holde bilen i kjørefeltet. Skulle ulykken være ute vil en hendelseslogg samle informasjon og lagre informasjon om kjøretøyets drift og tilstand før, under og etter en kollisjon.

En funksjon for de som kjører mye i tett trafikk er køassistent, en utvidelse av den adaptive cruisekontrollen som lar føreren ta føttene av pedalene i stillestående trafikk, og bilen følger kjøretøyet foran.

Bilen har inntil 16 parkeringssensorer.

Største Toyota varebil noen gang

En utfordring for servicenettverket er at Toyota Norge ikke har hatt en så stor og høy modell noen gang, så verkstedene må i noen tilfeller bygges om for å heise en Proace Max opp på en løftebukk. I Norge er det nå 40 Toyota-sentre som er godkjent/bærer logoen Toyota Professional, mens i Europa er det 300 med et mål om 500 innen 2025.

Hvorfor Max

Toyota solgte 140.000 LCV (light commercial vehicles) i Europa i 2023, noe som økte fra 119.000 året før. Det vil si salg av Proace City, Proace og Hilux. Om man lurer på hvorfor Toyota også ville ha med den store varebilen i avtalen med Stellantis, så ligger svaret i at de største varebilene utgjør 31 prosent av LCV-markedet i Europa. I Norge er denne andelen på under 10 prosent.

FORBRUK: På en testrunde i Haag endte Proace Max Electric med et forbruk på 23,9 kWt per 100 kilomter.

Nå har Toyota satt seg mål om være sjette størst i LCV innen neste år i Europa og et salg på 170.000 enheter. I dette ligger også et mål om elektrisk andel på 20 prosent.

Sidetipp fra fabrikk

De aller fleste versjonene blir bestillingsklare fra oktober, mens fabrikkbygde versjoner med sidetipp og tipp kommer noe senere, mest sannsynlig i Q1 2025.

SIDETIPP: Etterhvert kan du bestille Proace Max med tipp og sidetipp fra fabrikken.

Totalt sett i Europa vil karosseriversjonen L3H2 utgjøre 80 prosent av salget tror Toyota fordi den har best kombinasjon mellom volum og nyttelast.

SIDETIPP: Etterhvert kan du bestille Proace Max med tipp og sidetipp fra fabrikken.

17 kubikkmeter

Som varebil kommer bilen i seks ulike størrelser L2-L4 og H1-H3. Det er to akselavstander, 3450 mm og 4035 mm, og tre høyder, 2254 mm, 2524 mm og 2764 mm. Lastevolumet er fra 10 m³ til 17 m³.

Totalvekten med forbrenningsmotor er mellom 3300 kg og 3500 kg, og mellom 3500 kg og 4250 kg som batterielektrisk. Den batterielektriske PROACE MAX har inntil 1500 kg nyttelast og 2400 kg hengervekt. Med dieselmotor er det inntil 1425 kg nyttelast og 3000 kg hengervekt.

MAX: Tre lengder og tre høyder gir seks forskjellige versjoner av varebilen.

Bakdørene er 1562 mm brede og inntil 2030 mm høye og kan åpnes 270 grader. Skyvedøren er 1,25 m bred.

BESTSELGER: Totalt sett i Europa vil karosseriversjoen L3H2 utgjøre 80 prosent av salget tror Toyota fordi den har best kombinasjon mellom volum og nyttelast.

Oppkoplet

I premium-modellen av Proace Max finner vi siste generasjon av Toyotas multimedieplattform som har en kraftigere prosessor som gir bedre respons, mer intuitiv betjening og nye funksjoner. En 10-tommers touchskjerm med høy oppløsning sørger for synlighet i forskjellige lysforhold, det er et innebygget SIM-kort for konstant tilkopling.

Ved hjelp av at bilen er oppkoplet kan navigasjonen benytte ulike skytjenester som gir informasjon i sanntid om trafikkhendelser. Det er trådløs oppkopling med både Android Auto og Apple CarPlay. Det er også mulig å benytte MyToyota-appen for å blant annet låse bilen og styre klimaanlegget, samt informasjon om kjøretøyet, kjørelengde, hastighet og akselerasjon, her vil du også få en påminnelse om at vedlikehold er nødvendig.

Den elektriske Proace Max lages på fabrikken til Stellantis i Gliwice i Polen, mens bilene med forbrenningsmotor og chassis-versjoner produseres på Fiat-fabrikken Sevel i Italia.

Du kjenner kanskje bilen bedre som Fiat Ducato eller Peugeot Boxer, sistnevnte har A & T allerede kjørt på Oslo-runden i elektrisk versjon, noe du kan lese mer om her: Fiat Ducato – Gjerrig firling.

Powered by Labrador CMS