Administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe i Ringnes måtte på tirsdagens allmøte kunngjøre at 250 medarbidere innen distribusjon mister jobben i første kvartal 2026.

250 sjåfører mister jobben når Ringnes setter bort transporten

De ansatte i Ringnes fryktet avgjørelsen, og i dag ble beslutningen kommunisert via allmøter for de ansatte.

Publisert Sist oppdatert
Ringnes vil fortsette med distribusjon til utelivsbransjen.

Fra 2. mars 2026 overtar dagligvaregrossistene Asko, Rema Distribusjon og Coop Transport distribusjon av mineralvann og øl til butikkene. 

Selskapet beholder egendistribusjonen til utelivsmarkedet.

Beslutningen ble gjort kjent under et allmøte ved drikkevareselskapets hovedanlegg på Gjelleråsen klokken 14:30 i dag, tirsdag 3. september. Endringen vil påvirke rundt 250 ansatte.

– Det viktigste nå er å ivareta dem som blir berørt. Ansatte beholder jobben fram til overgangen om halvannet år. Når eksisterende arbeidsoppgaver bortfaller vil det være et tilbud om å gå inn i Ringnes’ omstillingsprogram. Her vil den enkelte få lønn mens vi sammen jobber for å finne ny jobb. Dette er et program som har fungert godt ved tidligere omstillinger, formidler administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe via en nyhetsmelding tirsdag ettermiddag. 

I det som har vært en svært hektisk ettermiddag for Ribe og kommunikasjonsavdelingen har de bedt om å få komme tilbake senere på oppfølgingsspørsmål fra Logistikk Inside.

Ringnes begrunner avgjørelsen om å outsource med at det er et omfattende investeringsbehov for å kunne utvide kapasiteten innen produksjon, lager og distribusjon. Potensielle investeringer innen distribusjon beløp seg til nær 2 milliarder kroner. 

– Dette gjør vi for å rigge Ringnes for framtiden. Vi skal gjøre store investeringer slik at vi kan fortsette å produsere og levere de sterke merkevarene våre til det norske markedet. Innen distribusjon har vi vært opptatt av å velge den modellen som best sikrer Ringnes sin konkurransekraft framover, melder Ribe.

Både dagligvare (inklusive KBS) og uteliv har vært en del av vurderingene. 

– Konklusjonen vår er at kjedene vil distribuere varene til lavere kostnad og med en mer effektiv vareflyt ut til butikkhyllene. Dette er også den rådende modellen i det norske dagligvaremarkedet. Utelivsmarkedet er imidlertid annerledes, så her ser vi at både Ringnes og kundene våre er best tjent med at vi fortsetter å kjøre ut merkevarene våre selv, avslutter Ribe.

Overgangen til ny distribusjonsmodell skjer ved inngangen til mars i 2026. 

Powered by Labrador CMS