Samles for å få skikk på Nord-Norge-logistikken
Nordnorsk transport og logistikk er i støpeskjeen. På konferansen «Fra kyst til marked» i Narvik i november skal meningene brytes.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Konferansen «Transport fra kyst til marked» arrangeres i
Narvik 15. og 16. november på Quality Hotel Grand Royal. Fokus rettes mot den
nye KVU-en for transportløsninger i Nord-Norge, samt den parallelle KVU-en som
omhandler Nord-Norgebanen, samt nyheter innenfor sjø, bane og havn.
– Her vil etatene presentere planene og det kommer fem stortingspolitikere til debatt, forteller Stig Nerdal i Transportutvikling AS, som står bak konferansen.
Nord-Norgebanen ble så godt som lagt død i KVU-en som kom tidligere i høst, på grunn av skyhøyt kostnadsnivå og liten samfunnsnytte. Men det er mange i nord som ikke finner seg i den vurderingen, så rundt dette temaet kommer temperaturen trolig til å bli høy.
Se hele programmet for konferansen og meld deg på her.
Men det blir ikke bare politikk. Det blir også delt erfaringen og kunnskap både fra transportkjøpere og de som legger til rette. Blant annet skal styreleder hos sjømatleverandøren Norfra Steinar Eliassen og daglig leder ved Remas distribunal i Narvik, Henric Dahlström fortell om hvorfor de velger den transporten de gjør, enten det er tog, bil eller sjøveien.
Vi får også høre fra Moderne Transport-prisen-vinner Kai Just Olsen i Asko Maritime, som skal presentere det sjøveise og grønne alternativet til Nord-Norge-banen, nemlig en elektrisk drevet sjørute fra Bodø til Tromsø.
Jernbanen er viktig, Nord-Norgebane eller ei, og CargoNet-direktør Ingvild Storås, områdedirektør i Bane Nor Thor Brækkan og Bente Bukholm i Jernbanedirektoratet skal fortelle om de mulighetene som finnes – og ikke finnes.
Dag to er fullstendig viet til KVU-en om transportløsninger i nord, og vi får debatt mellom nordnorske stortingsrepresentanter fra Sp, Ap, SV, Frp, og Høyre.
Se hele programmet for konferansen og meld deg på her.