Satser på å bli Nordens største på hydrogen til tungtransport
Norwegian Hydrogen oppretter et datterselskap kalt Vireon. Målet er å tilby et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen i Norden. Den første skal stå klar i år.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi har en ambisiøs vekstrategi og dette er bare begynnelsen. Vi nærmer oss et gjennombrudd for hydrogendrevet tungtransport i Norden, og opprettelsen av Vireon tar oss ett steg nærmere, sier konsernsjef i Norwegian Hydrogen, Jens Berge.
Det nye datterselskapet som skal bygge og drifte hydrogenstasjoner skal ledes av Per Øyvind Voie.
– For å fase ut dagens fossildrevne lastebiler, er vi nødt til å bygge flere fyllestasjoner for hydrogen. Hydrogen er avgjørende for å kutte utslipp fra tungtransporten – og vi skal gjøre hydrogenet tilgjengelig i tett samarbeid med både transportaktørene og myndighetene, sier Voie.
Lover tempo
Norwegian Hydrogen er et hydrogenselskap med virksomhet i hele Norden. Selskapet satser på både produksjon og distribusjon av grønt hydrogen. Voie lover nå å får fart på hydrogensatsingen, og frir til alle tungtransportaktører som vurderer hydrogen.
– Vi har allerede vist at vi mener alvor ved å investere i både Norge, Sverige, Danmark og Finland. Vi er opptatt av tempo og å gjøre hydrogen til et fullverdig alternativ for tungtransport, raskt. Vi ønsker derfor å gå i dialog med alle transportaktører som vurderer hydrogen for å se på mulighetene vi har sammen, sier han.
Den første Vireon fyllestasjonen i Norge blir klar allerede i 2023, og det grønne hydrogenet vil bli levert av Norwegian Hydrogen. Den stasjonen være en liten og mobil variant som plasseres i Hellesylt, der Norwegian Hydrogen etablerte sin første produksjonsfabrikk. Vireon er også i ferd med å bygge stasjoner på Gotland i Sverige og i Lieto i Finland.
Godt nettverk innen 2027
Selskapet har fått støtte til å bygge de første fyllestasjonene i Sverige og Finland, men stasjonen i Norge er helt egenfinansiert.
- Vi er avhengig av det offentlige for å finansiere dette. Det har vi fått til i Sverige og Finland, og vi trenger det samme i Norge, sier Voie til MT.
De større stasjonene som Vireon skal bygge fremover, vil ligge på naturlige knutepunkter for tungtransport, og plasseres i samarbeid med kunder som velger å investere i hydrogenkjøretøy. De kundene er Vireon også avhengig av for å få Enova-støtte.
Fremover vil det bygges ut fyllestasjoner i «et forrykende tempo», ifølge Norwegian Hydrogen. Voie forteller at selskapet vil gå bredt ut i Norge, Sverige, Finland og Danmark - i første omgang.
– Vi skal vokse raskt og ser derfor aktivt på oppkjøpsmuligheter og strategiske samarbeid. Ambisjonen er å knytte dette sammen til et nordisk nettverk. Med fortløpende utbygging vil vi ha et godt dekkende nett i Norden innen 2026/2027, sier Voie.
Det er svært få hydrogendrevne kjøretøy i Norge i dag, og dette er en klassisk høna og egget-problematikk. Nå ønsker Vireon å få ballen til å rulle.
- Vi snakker med mange som er interessert, men man kjøper ikke en dyr hydrogenlastebil før man har muligheten til å fylle et sted. Vi vil nå gi transportørene den muligheten, sier Voie.
Norden henger etter
Norden har lenge ligget bak resten av Europa på hydrogeninfrastruktur. Det skal Vireon for alvor gjøre noe med. Det er flere spennende avtaler som nærmer seg offentligheten.
– Du vil både se og høre mye om Vireon fremover, og vi skal bli den desidert ledende aktøren på fyllestasjoner for hydrogen i Norden, sier Voie.
Marielle Furnes Mannseth er Group Brand & Sustainability Officer i Norwegian Hydrogen. Hun forklarer at navnet Vireon er en sammensetning av det latinske Vireo, som betyr «I am green» og on, som er «på, connected».
– Dette er et navn som representerer grunnverdien i selskapet og fungerer godt internasjonalt. Det er derfor veldig godt å endelig kunne kommunisere dette ut, avslutter hun.