Sensorita digitaliserer avfallet
Når avfallsbransjen setter fra seg en container, er de i dag i praksis «blinde» frem til noen ringer dem og ber dem hente containeren igjen.
Sensorita har løsninger som kan fortelle i sanntid hvor fulle containerne er, hvor de befinner seg og etter hvert også hva som ligger i containeren. Med dette kan de levere en co-pilot for logistikk som optimaliserer avfallsflyten.
– Vi bruker altfor mye materialer i verden i dag, og sirkulærøkonomi er nøkkelen til å løse dette. Avfallskonteinerne er starten på reisen for et avfallsselskap, og uten effektiv drift av kommer vi ingen vei, sier CEO i Sensorita Ulrikke Lien.
Overvåker åpne containere
Sensorita er en norsk startup som ble etablert startet i 2020 ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) i Ås av Ulrikke Lien. Konseptet baserer seg på moderne radarteknologi, noe som muliggjør overvåking i sanntid av åpne avfallscontainere.
– Det er det ingen andre som kan gjøre i dag. De fleste sensorer i lukkede beholdere bruker ultralyd eller laser. Om noe plasseres rett foran en slik sensor i en åpen container, vil systemet fortelle at den er full, selv om den ikke er det. Radar, som vi bruker, har en evne til å se gjennom materialer. Det, kombinert med våre maskinlæringsalgoritmer, gjør at vi kan se hvor full containeren er selv om det er gjenstander plassert rett foran sensoren, forteller Lien.
Data fra sensorene brukes til å sette opp en digital tvilling som gir selskapene mulig til å få oversikt over hvor effektivt de utnytter sine ressurser.
Med Ragn Sells og Franzefoss
Sensorita er i øyeblikket i ferd med å rulle ut systemet hos Ragn Sells og har en pilot gående med Franzefoss. Potensialet er stort, mener Lien.
– Bare i Europa er avfallsbransjen et multi-milliard-euro-marked, og er i stor grad i begynnelsen av en digital transformasjon, der sensorer og moderne teknologi vil spille en større og større rolle, sier hun.
Det er også flere som ser potensialet. Sensorita har nylig fått frisk kapital fra det amerikanske ventureselskapet Brick & Mortar Ventures og Telenor Ventures. Målet er å videreutvikle produktet til å gi ytterligere verdi for kundene.
– Vi jobber med å lage systemer for å kunne identifisere hva som er i containeren og i hvilke fraksjoner. Ulike materialer har ulik refleksjonsverdi, og vi har nylig fått støtte fra Norges forskningsråd for å forske på dette, sier Lien.