EU vil la 17-åringer kjøre lastebil – YTF sier nei

Et nytt EU-vedtak åpner for at 17-åringer kan kjøre lastebil, men YTF mener sikkerheten settes i fare og ber Norge stå imot.

Jim Klungnes, forbundsleder i YTF.

EU-parlamentet har vedtatt et nytt regelverk som åpner for at 17-åringer kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør. Fra fylte 18 år skal de kunne kjøre alene. Målet er å dempe sjåførmangelen som rammer store deler av Europa.

Men i Norge møter forslaget kraftig motbør. Yrkestrafikkforbundet (YTF) frykter at unge sjåfører mangler den modenheten og erfaringen som trengs for å håndtere tunge kjøretøy i komplekse trafikksituasjoner. Forbundsleder Jim Klungnes mener sikkerheten på veiene kan bli satt i fare dersom Norge følger EUs linje.

– Sjåførmangel er en utfordring, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. Vi må gjøre yrket mer attraktivt for erfarne sjåfører, ikke slippe til de yngste og mest uerfarne, sier Klungnes.

Krever tiltak for erfarne sjåfører

YTF peker på at sjåførmangelen bør løses med langsiktige tiltak, ikke kortsiktige grep som å senke aldersgrensen. Forbundet mener norske myndigheter heller bør satse på:

  • Bedre lønns- og arbeidsvilkår: Økte lønninger og trygge arbeidsforhold kan rekruttere og beholde flere sjåfører.
  • Tilpassede arbeidstidsordninger: Mer forutsigbare turnuser og mindre belastende skiftarbeid kan gjøre yrket mer attraktivt.
  • Styrket utdanning: Grundigere opplæring gir sjåførene bedre forutsetninger for en trygg start i yrket.
  • Bedre infrastruktur: Flere døgnhvileplasser og gode fasiliteter bidrar til bedre sikkerhet og arbeidsmiljø.

YTF har oversendt et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med klar beskjed: Norge bør opprettholde dagens aldersgrense på 21 år for lastebilførere.

– Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette krever modenhet og erfaring. Vi kan ikke ofre sikkerheten for en kortsiktig løsning på sjåførmangelen, avslutter Klungnes

Powered by Labrador CMS