Bjørnar Strømme (til venstre) og Dagfinn Nærheim står bak Chargitect.

Skal optimalisere ladingen

Lading og strøm er en kompliserende faktor når transportører skal legge sine planer. Chargitect skal gjøre det lett å planlegge.

- Det vi gjør er at vi har en plattform som gjør det mulig for veitransportselsaker å gå over til elektrisk drift på en lønnsom og bærekraftig måte, forteller CEO og medgrunnlegger i Chargitect, Dagfinn Nærheim.

Startups på Transport & Logistikk

12 norske startups skal ha stand på Transport & Logistikk på The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober. Chargitect er ett av disse oppstartsselskapene. 

Sammen med Bjørnar Strømme står han bak det nystartede selskapet, som skal hjelpe lastebileiere med å planlegge en god dag med elektriske lastebiler. Nærheim har bakgrunn som softwareingeniør som har teknisk og kommersiell erfaring med utvikling av energistyringssystemer og batteriteknologi. Strømme er elkraftingeniør med etter hvert lang fartstid innen eMobility-bransjen fra satsinger i sterk vekst, både fra leverandør og operatørsiden. 

- Drift av en kjøretøyflåte er ganske komplekst allerede før man tar inn elektriske biler. Når man da får biler som krever lading får man nye utfordringer som man ikke hadde før, sier Nærheim.

Han peker på faktorer som lange ladetider, varierende strømpriser og begrenset tilgang til ladere, samtidig som man skal ta hensyn til levetiden og kapasiteten til batteriet etter mange års bruk.

- Har man en flåte med elektriske kjøretøy, sitter man på store verdier i store batterier. De er sensitive for hvordan de brukes, så å ta hensyn til batterilevetiden vil kunne gi fordeler gjennom å øke kapasiteten under egent eie, men også gi økt verdi ved videresalg, sier Nærheim.

Chargitect-plattformen er laget for å optimalisere den daglige drifts- og ladeplanleggingen for transportselskapene på flåtenivå. Målet er å gjøre mulig for transportselskapene i størst mulig grad å beholde den driftsmodellen de allerede har. Systemet tar hensyn til hele selskapets flåte, og lager optimaliserte ruter. og sørger for å dynamisk styre ladesesjoner basert på energibehov for kommende aktiviteter.

Samtidig legger det til rette for å tilpasse ladehastighet for å bevare batteriet og for å unngå energitopper for å holde strømkostnadene nede ved eget ladeanlegg.

Systemet er nylig satt i gang hos med BIR Husholdning AS som driver med renovasjon i Bergensregionen. De har per i dag 13 elektriske lastebiler som brukes til avfallshenting, og skal fremover flytte større deler av kjøretøysflåten over på elektrisk. 

- Etter hvert skal vi utvikle plattformen med mer komplekse modeller , og tilrettelegge for integrasjoner mot for eksempel bookingløsninger for offentlige ladestasjoner og vehicle-to-grid-teknologi , sier Nærheim.

Powered by Labrador CMS