Skal skåne mossingene og klimaet

Ny elektrisk Volvo skal sørge for transport mellom fabrikk og lager for Rockwool.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du husket å melde deg på Logistikk23?

Hva: Logistikk-konferanse
Når: Onsdag 31. mai, 09-16
Hvor: Vika Kino
Hvorfor: Oppdatere deg på logistikk-bransjen, både faglig og sosialt.
Hvem: Torgeir Waterhouse (Konferansier) Carl Aaby (Ikea), Teodor Bäckstrøm (Ikea), Hilde Andersen-Gott (Farmasiet), Martin Bentzen Often (NHO LT), Ole Andras Hagen (NHO LT), Christian Holth (Wallenius Wilhelmsen), Kari Due-Andersen (Akershus Eiendom), Sven Richard Magerøy Tønnessen (Posten), Inga Strümke (NTNU), Lars Erik Marcussen (Heidelberg Cement), Per-Kenneth Øye (Felleskjøpet Agri), Kjell Waløen (Volta Trucks), Øyvind Ludt (Moderne Transport), Glenn Lund (Logistikk Inside).

Se fullstendig program og meld deg på via www.logistikk23.no

Døgnet rundt, 365 dager i året, transporteres det store mengder med Rockwool isolasjon fra steinullfabrikken i Moss til lageret sju kilometer unna. I løpet av et år blir dette rundt 65.000 kjørte kilometer, som har medført årlige utslipp på 100 tonn CO₂.

Fra og med i sommer vil denne transporten foregå med en elektrisk Volvo FM 6x2 med en batterikapasitet på 540 kWh.

– Vi har lenge jobbet med grønn transport, men vi er fremdeles på et sted hvor vi enda ikke vet hva som blir den fremtidige transportløsningen. Derfor er det viktig for oss å samarbeide direkte med lastebilprodusenter som er i front på feltet, for å finne den mest optimale løsningen per i dag. Etter dialog med Volvo er vi nå klare for å teste ut en elektriske lastebil på strekningen mellom fabrikken i Moss og lageret på Vanem, sier Michael Rasmussen, logistikkdirektør i Rockwool Nordics.

– God løsning på faste ruter

Rasmussen mener el-teknologien har et stykke igjen av utviklingen, men at den nye el-lastebilen er en optimal løsning for skytteltrafikken imellom fabrikken og lageret i Moss.

– El-teknologien er enda ikke klar for å imøtekomme byggebransjens behov på alle områder, men for kortere og faste ruter er det en veldig god løsning. Det gir derfor god mening å erstatte en av lastebilene som kjører fossilt, med en elektrisk variant. Planen er også å skifte ut det siste kjøretøyet med en el-lastebil, sånn at denne transportetappen erstattes med 100 prosent fornybar strøm, sier Rasmussen.

I tillegg til å skåne klimaet, vil den elektriske transporten også skåne Moss' innbyggere, gjennom mindre støy og mindre lokale utslipp.

– Ettersom både produksjon og lager er plassert i nærområdet til Moss, har vi et stort ønske om å ta så mye hensyn til lokalbefolkningen som mulig. Lastebilen kjører gjennom Moss sentrum døgnet rundt, hele året, og da det viktig å optimalisere der vi kan for å minimere vår påvirkning på nærmiljøet og naboene i området. Den nye elektriske lastebilen vil sørge for betraktelig mindre støy og vibrasjon, samt mindre forurensning av den lokale luftkvaliteten i byen, sier Rasmussen, og legger til at satsingen på elektrisk transport går hånd i hånd med den omfattende elektrifiseringen av steinullfabrikken i Moss tilbake i 2021.

Biogass til Oslo

I tillegg til å satse på elektrisk transport, har Rockwool det siste året kjørt på biogass mellom fabrikken i Moss og Oslo sentrum.

– Biogass er en veldig god løsning for tungtransport på lengre strekninger. Vi har ikke opplevd noen begrensninger eller utfordringer i løpet av det siste året, og per i dag er dette et meget godt alternativ som bidrar til betraktelig CO₂-reduksjon og utnyttelse av lokale avfallsressurser, forteller Rasmussen.

Powered by Labrador CMS