Søker miljøbevisst rederi
Oslo Havn bygger landstrømanlegg for containerskip på Sjursøya. Men hvem skal bruke anlegget?
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Landstrømanlegget for containerskip hos Yilport Oslo er klart til bruk i 2024, opplyser Oslo Havn.
– Havnene i Norge bygger landstrømanlegg nå som det finnes Enova-støtte. Det finnes rundt to hundre landstrømanlegg i Norge allerede. Problemet er at containerskipene ikke tar de i bruk. Nå inviterer vi rederiene til å bli med på utviklingen, sier Heidi Neilson, seksjonsleder plan og miljø i Oslo Havn.
Grønne korridorer i skipsfarten starter med landstrøm. En grønn korridor er en utslippsfri logistikkrute fra start til mål. Fornybare drivstoff kombinert med batteri som rekkevidde-forlengere, gir grønne korridorer.
Viser liten vilje
Fra 2030 er containerrederiene i EU pålagt å benytte landstrøm ved landligge.
– Ingen av containerskipene som regelmessig anløper havnene i Oslofjorden er klargjort for landstrøm. Rederiene viser liten vilje til å investere i skipene, som ofte er gamle. Dette på tross av en relativt lav ombyggingskostnad, sier Neilson.
Kun Heidelberg Materials benytter landstrømanleggene for bulkskip på Nordre Sjursøykai.
Uten innovative og investeringsvillige rederier i bulk- og containersegmentet risikerer landstrømanleggene å bli ubrukt de nærmeste årene.
Det første skipet
Oslo Havn jobber aktivt for å hjelpe de første
container-rederiene som vil bygge om skip til landstrøm.
– Vi trenger bare ett eller to containerskip på landstrøm i
første omgang. Da er barrieren brutt og flere vil trolig følge etter. Ta
kontakt med meg hvis du vil bygge om ditt containerskip! Vi kan hjelpe deg med
fagkunnskap om landstrøm og søknad til Enova, sier Heidi Neilson.
Oslo Havn har hentet inn tilbud fra leverandør på ombygging
av containerskip til landstrøm.
– Tilbudet viser at ombyggingen kan gjøres for cirka en halv
million. Det er penger rederiene relativt raskt sparer inn på lavere
havneavgifter, om de tar i bruk landstrøm, sier Neilson.
Felles standard
Klimasatsprosjektet Utslippsfri Oslofjord er et
miljøsamarbeid mellom havnene i Oslo, Drammen, Moss, Borg, Larvik, Grenland,
Kristiansand og Arendal. Alle havnedirektørene stiller seg bak
initiativet.
Havnene i Oslofjorden har som mål å kutte utslipp av
klimagasser med 85 prosent innen 2030.
– Vi samarbeider om å redusere barrierene for bruk av
landstrøm. Det finnes i dag en standard som alle kan bruke. Innen 2025 vil alle
de store havnene i Oslofjorden tilby landstrøm for containerskip og tørrbulk. I
fire av åtte havner er anleggene allerede klare. Det gir forutsigbarhet og
trygghet for rederiene når de investerer i det grønne skiftet. Nå trenger vi
containerskip som kan teste og vise omverdenen at det fungerer. Da reduserer vi
utslippene fra sjøfarten ytterligere, sier Heidi Neilson, som leder Utslippsfri
Oslofjord.
Nasjonale myndigheter har også ambisiøse klimamål: Utslipp av
klimagasser skal reduseres med 50 prosent innen 2030 for innenriks skipsfart og
fiske. For å lykkes må 700 lavutslippsskip og 400 nullutslippsskip, fordelt på
alle skipskategorier, settes i arbeid.
Grønne korridorer
En grønn korridor betyr at transportkjeden bytter fra fossilt
til fornybart drivstoff både på sjø og land. Utslippene blir ikke borte over
natten, men ved å flytte fra vei til sjø kan utslippene halveres.
Den første grønne korridoren i Oslofjorden er ASKO sine
elektriske sjødroner, MS «Therese» og MS «Marit». Sjødronene går i
skytteltrafikk mellom Moss og Horten. Varene fraktes til og fra havnene med
elektriske trekkvogner.
– ASKO sin løsning med å seile utslippsfritt over fjorden –
istedenfor å kjøre hele veien rundt – er et godt eksempel på hvordan
sjøtransport kan bidra i det grønne skiftet. Sjøveien er miljøveien. Byer i
Norge vil nå sine klimamål raskere når de gir rom til bynære havner, sier Heidi
Neilson.
Oslo Havn bygger lading til tunge kjøretøy på Grønlia og
bidrar med infrastruktur for utslippsfri godstransport med terminalutstyr,
tungtransport og betongbiler.
– Havner har en fantastisk mulighet til å bidra til grønne
korridorer. Vi trenger ambisiøse kunder og politikere med tydelige miljøkrav,
sier Neilson.
Internasjonalt
Grønne korridorer er et hett tema internasjonalt.
C40 er et nettverk av ordførere i nesten hundre
verdensledende byer som samarbeider for å møte klimakrisen. Se C40 sitt webinar
om grønne korridorer i skipsfarten – med Heidi Neilson som paneldeltaker: