Dobling av ukrainske sjåfører på grensen på to år
Yrkestrafikkforbundet gjennomførte for tredje gang en undersøkelse blant utenlandske lastebilsjåfører på Svinesund. På relativt kort tid er en andel EU-borgere byttet ut med ukrainere.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I den nye undersøkelsen, var 15 prosent av godssjåførene som passerte grensen fra Ukraina. For to år siden var det sju prosent. Antallet er altså doblet.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF) Jim Klungnes er bekymret for utviklingen i bransjen.
- Undersøkelsen viser at bilen de ukrainske sjåførene kjører som regel er registrert i Polen eller Litauen. Disse landene fungerer som importører av billig arbeidskraft fra land utenfor EU og utsteder kjøretillatelser i stor stil, slik at sjåførene kan kjøre i EU-land. Dette utkonkurrerer seriøse norske transportører og bidrar til et kappløp mot bunnen, sier Klungnes i en pressemelding i forbindelse med resultatet av undersøkelsen.
44 prosent av de ukrainske sjåførene oppgir å tjene 1500 euro eller mindre i måneden. Til sammenlikning utgjør norsk minstelønn nærmere 3000 euro.
Kun fem prosent av de ukrainske sjåførene svarte YTF at de mottar norsk minstelønn på oppdrag innad i Norge (kabotasje). Dette er noe samtlige av sjåførene skulle hatt etter norsk lovgivning.
- Sjansen for å bli tatt for å underbetale sjåførene er veldig liten og konsekvensene er små. Da sier det seg selv at sjåførene går for lut og kaldt vann. Arbeidstilsynet må få midler til å øke kontrollvirksomheten på norske veier. Det må bli en reell sjanse for å bli tatt, sier Klungnes.