– Logistikk er viktig fordi det er hjertet i all varehandel og netthandel. Det handler om tilgjengelighet, tilgjengelighet, tilgjengelighet, sier Geir Nielsen, logistikkdirektør i XXL

Bygger lager i Østerrike

XXL har funnet ut at det ikke ar spesielt effektivt å sende varer fra etl ager i Örebro til en butikk i Wien.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sportskjeden XXL skal åpne et nytt sentrallager på 7.000 kvadratmeter utenfor Wien for å kutte tid og kostnader.

– Jeg tror dette vil få mye å si, sier XXLs logistikkdirektør, Geir Nielsen til E24.

XXL har signert en leieavtale for et sentrallager i Enzersdorf an der Fischa sørøst for Wien.

XXL har slitt med lønnsomheten i Østerrike, og dårlig logistikk har vært et av problemene. De østerrikske varehusene – sju i tallet – er fram til nå blitt forsynt fra XXLs sentrallager i Örebro i Sverige.

– Avstanden har vært problemet. Vi har vært nødt til å kjøre varer 1.600 kilometer fra det svenske lageret vårt i Örebro. Det har gitt oss lange ledetider, høye fraktkostnader og ført til mange situasjoner der varehusene har vært utsolgt, forklarer Nielsen.

Når det nye lageret er i drift vil butikkene få forsyninger fem dager i uken og også ha en nettbasert hent-i-butikk-løsning.

XXL er blant AutoStores beste kunder, og det nye østerrikske lageret vil også få en AutoStore-installasjon.

Det nye lageret vil også frigjøre plass på sentrallageret i Örebro, slik at det kan håndtere en større andel av XXL-sortimentet.

Powered by Labrador CMS