Bygger lager i Østerrike
XXL har funnet ut at det ikke ar spesielt effektivt å sende varer fra etl ager i Örebro til en butikk i Wien.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sportskjeden XXL skal åpne et nytt sentrallager på 7.000 kvadratmeter utenfor Wien for å kutte tid og kostnader.
– Jeg tror dette vil få mye å si, sier XXLs logistikkdirektør, Geir Nielsen til E24.
XXL har slitt med lønnsomheten i Østerrike, og dårlig logistikk har vært et av problemene. De østerrikske varehusene – sju i tallet – er fram til nå blitt forsynt fra XXLs sentrallager i Örebro i Sverige.
– Avstanden har vært problemet. Vi har vært nødt til å kjøre varer 1.600 kilometer fra det svenske lageret vårt i Örebro. Det har gitt oss lange ledetider, høye fraktkostnader og ført til mange situasjoner der varehusene har vært utsolgt, forklarer Nielsen.
Når det nye lageret er i drift vil butikkene få forsyninger fem dager i uken og også ha en nettbasert hent-i-butikk-løsning.
XXL er blant AutoStores beste kunder, og det nye østerrikske lageret vil også få en AutoStore-installasjon.
Det nye lageret vil også frigjøre plass på sentrallageret i Örebro, slik at det kan håndtere en større andel av XXL-sortimentet.