Slik ser Emma ut - en sporingsenhet laget i Norge av resirkulert havplast.

Grønt, avansert sporingssystem

SURFACT AS: Med «Emma» skal Surfact sørge for full oversikt i verdikjeden og hindre svinn av både mat og medisiner.

Publisert

Surfact tilbyr en tjeneste som inneholder lette sporingsenheter, kjent som Emma, som gjør det mulig for bedrifter å få fullstendig kontroll og oversikt over sine transporterte varer. Enhetene er batteridrevet med to år batterilevetid, produsert i resirkulert havplast, og gir nøyaktig posisjonsrapportering og sanntidsdata om temperatur, lys, fuktighet og håndtering.

Startups på Transport & Logistikk

12 norske startups skal ha stand på Transport & Logistikk på The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober. Surfact er ett av disse oppstartsselskapene. 

Gjengen bak Surfact: Per Magne Helseth, Anders Follerås, Bjørnar Lie, Gustav Follerås, Alf E. Helseth

– En tredjedel av all mat og medisin i verden forsvinner på veien mellom produksjon og sluttbruker, blant annet grunnet svakheter i temperaturregulert transport, sier Anders Follerås i Surfact AS.

Han mener at Surfact har løsningen i det han kaller «Verdens smarteste teknologi for sporing av varer i frakt – produsert i Norge av resirkulert havplast».

– Vi er gode på å overvåke underveis, slik at du kan dokumentere din compliance. Samtidig vil du få varsler i sanntid om endringer, slik at man underveis kan ta grep for å hindre at varer går til spille. Daglig kastes det mye medisin og mat fordi kjølekjeden ikke er blitt riktig håndtert, sier Follerås.

Som en del av Emma-løsningen leverer Surfact en overvåkingsløsning via et dashbord og en app, i tillegg til API-flyt via skyen og inn i større massedatasystemer. I dag brukes systemet blant annet av McDonald's, via Havi i Norden, samt ledende apotekkjeder, logistikkselskaper i USA og produsenter av alt fra laks, epler og kaker, forteller Follerås.

Han er kommet inn i selskapet som CCO sammen med sin bror Gustav som er CFO/COO. Surfact er startet av Per Magne Helseth (CEO), Alf Helseth og Bjørnar Lie, som alle fortsatt er med. Som styreleder har de hentet tidligere administrerende direktør i DB Schenker i Norge, Knut Eriksmoen.

Potensialet for vekst er betydelig, gitt den økende globale etterspørselen etter bærekraftige og kostnadseffektive løsninger av denne typen, mener Follerås.

– Vi har vært i en pilotfase i en lengre periode, og er nå i gang med global kommersialisering av systemet, sier han.

Powered by Labrador CMS