
Grønt, avansert sporingssystem
SURFACT AS: Med «Emma» skal Surfact sørge for full oversikt i verdikjeden og hindre svinn av både mat og medisiner.
Surfact tilbyr en tjeneste som inneholder lette
sporingsenheter, kjent som Emma, som gjør det mulig for bedrifter å få
fullstendig kontroll og oversikt over sine transporterte varer. Enhetene er
batteridrevet med to år batterilevetid, produsert i resirkulert havplast, og gir
nøyaktig posisjonsrapportering og sanntidsdata om temperatur, lys, fuktighet og
håndtering.

– En tredjedel av all mat og medisin i verden forsvinner på veien mellom produksjon og sluttbruker, blant annet grunnet svakheter i temperaturregulert transport, sier Anders Follerås i Surfact AS.
Han mener at Surfact har løsningen i det han kaller «Verdens smarteste teknologi for sporing av varer i frakt – produsert i Norge av resirkulert havplast».
– Vi er gode på å overvåke underveis, slik at du kan dokumentere din compliance. Samtidig vil du få varsler i sanntid om endringer, slik at man underveis kan ta grep for å hindre at varer går til spille. Daglig kastes det mye medisin og mat fordi kjølekjeden ikke er blitt riktig håndtert, sier Follerås.
Som en del av Emma-løsningen leverer Surfact en overvåkingsløsning via et dashbord og en app, i tillegg til API-flyt via skyen og inn i større massedatasystemer. I dag brukes systemet blant annet av McDonald's, via Havi i Norden, samt ledende apotekkjeder, logistikkselskaper i USA og produsenter av alt fra laks, epler og kaker, forteller Follerås.
Han er kommet inn i selskapet som CCO sammen med sin bror Gustav som er CFO/COO. Surfact er startet av Per Magne Helseth (CEO), Alf Helseth og Bjørnar Lie, som alle fortsatt er med. Som styreleder har de hentet tidligere administrerende direktør i DB Schenker i Norge, Knut Eriksmoen.
Potensialet for vekst er betydelig, gitt den økende globale etterspørselen etter bærekraftige og kostnadseffektive løsninger av denne typen, mener Follerås.
– Vi har vært i en pilotfase i en lengre periode, og er nå i gang med global kommersialisering av systemet, sier han.