Tungbilulykker, der utfallet blir død eller alvorlig skade, er oftest møteulykker.

Tungbiler involvert i fire av fem dødsulykker i januar

− Førere av tunge kjøretøy er sjelden den utløsende part, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen

Fem menn omkom i trafikken i årets første måned. Fire av dem døde i ulykke der tungbil var involvert, opplyser Statens vegvesen.

− Førere av tunge kjøretøy er sjelden den utløsende part, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. 

− Men det er store krefter involvert, så det blir alltid alvorlig når man møter en tungbil.

Andelen tunge kjøretøy er særskilt høy i januar, sammenlignet med normalen. I omtrent hver fjerde dødsulykke på norske veier er tunge kjøretøy involvert, opplyser Trygg Trafikk. Andelen er høyest i vinterhalvåret. 

– Alvorlige ulykker med tunge kjøretøy er et samfunnsproblem. Som oftest er det ikke fører av det tunge kjøretøyet som har skyld i ulykken. Det er viktig at vi alle er konsentrert og til stede i trafikken når vi sitter bak rattet. Er du uoppmerksom, skal det lite til før du skjener over i motsatt kjørefelt og i verste fall møter et vogntog. Utfallet blir ofte tragisk for alle parter. Spesielt utsatt er vi nå i vintersesongen på grunn av dårlige kjøreforhold med snø og is. Bremselengden blir lengre og sikten dårligere, sier fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk.

To av dødsulykkene i januar skjedde i Telemark, de øvrige tre mistet livet i Agder, Innlandet og Trøndelag.

Usikret planovergang

Fire av de fem som mistet livet i trafikken var unge menn i alderen 18–34 år, mens en var i 60-årene. Tre døde i møteulykker, en i utforkjøring, og en på en usikret planovergang.

Bane Nor opplyser at det per i dag er 1251 usikrete planoverganger med daglig togtrafikk. I januar omkom en vogntogsjåfør da han ble påkjørt av toget på en slik planovergang. Dette er den fjerde personen som omkommer etter påkjørsel med tog, på under fire år.

– Det finnes fortsatt veldig mange usikrete planoverganger i Norge som ofte mangler bom, signalanlegg eller lignende. Bane Nor må fortsette jobben med å sikre disse, men dette vil ta tid. Derfor er det svært viktig at trafikantene følger trafikkreglene ved kryssing av planoverganger. Stopp alltid før du krysser, se og lytt etter tog før du passerer. Å ikke følge trafikkreglene på en planovergang kan få katastrofale følger, sier Loftsgarden.

Viktige analyser

Statens vegvesen, sammen med politiet, Trygg Trafikk og de andre aktørene som arbeider med sikkerhet i trafikken, har startet arbeidet med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet. Analyser av dødsulykker er et viktig bidrag inn i dette viktige arbeidet.

− Det er for tidlig å fastslå årsak til ulykkene vi har hatt i januar, sier Guro Ranes i Vegvesenet, men hun understreker at vi fortsatt er inne i en sesong med vanskelige kjøreforhold. 

− Jeg vil oppfordre alle sjåfører til å være oppmerksomme bak rattet og å kjøre forsiktig. Vekslende vær og føre vil gi krevende kjøreforhold i hele landet i lang tid fremover.

Powered by Labrador CMS